tirsdag den 15. april 2014

Påsken er gul

Det var vist et tilfælde. at regnbuebloglegen kom til GUL lige præcis i påskeugen, men et særdeles passende tilfælde. I kirkeåret er påskens farve ganske vist hvid, men når det ikke lige drejer sig om kirken, må gul være den rigtige farve.


Jeg har et ambivalent forhold til gul. Jeg synes, det er en flot og glad farve, og jeg kan godt lide den i mit tøj og faktisk også i min stue. Helst lidt skarpt gult, sådan over i citrongult. De varme gule farver er jeg ikke så begejstret for.

Jeg kan IKKE lide gult i min have, hvor der er adgang forbudt for gule blomster. Og mælkebøtter - det gælder også jer!

Undtagelsen er den her:


Det er nu ikke med min gode vilje, at der er masser af erantis, men de er umulige at holde nede. Hvor de i sin tid er kommet fra, er uvist. Nu breder de sig bare. Jeg HAR givet op og indrømmet: Jeg synes, det er dejligt at se erantiserne trodse kulde og frost.

Byen Berlin er for mig en by, der harmonerer med stærke, klare farver. Også gult. Her er et par berlinerbilleder:



Skagen - en anden af mine yndlingsbyer - er selvfølgelig også en gul by, men det er en anden gul farve end Berlins. Nemlig Skagensgul, ha ha :-) Billederne ikke dog ikke fra Skagen.






Det her er taget i Mariager








...og det her er fra Århus















Gul er en rigtig flot farve til biler, synes jeg. Vi har haft en gul bil, og den var så flot, syntes vi. Man kan bare ikke få ret mange gule biler. Jeg kunne ellers godt tænke mig en gul boble.


Sidste billede bliver igen et kattebillede:

Man siger, at katte ikke kan se farver. Ikke ret meget i hvert fald.

Jeg vil påstå, at de kan se gult. Flere af vores katte har været gladest for gult legetøj, også selv om de har haft nøjagtig det samme legetøj i en anden farve.

Da Lilit flyttede ind hos os, havde hun en gul piberenserring, som hun var vildt glad for, med. Den er godt nok forsvundet, men vi har lavet en ny til hende, og den er stadig et yndlingslegetøj for vores nu 16-årige Lilit. 




Ingen kommentarer: