tirsdag den 29. april 2014

Stakkels ænder og gæs

Billede fra Animas hjemmeside
I Politiken i søndags er der en artikel om, at flere og flere restauranter dropper foie gras, enten frivilligt eller fordi dyreværnsforeningen Anima lægger pres på dem.

En del af restauranterne piver. Tvangsfodring af ænder og gæs er ikke værre end så meget andet, siger de. Det er verdens dårligste (men meget brugte) undskyldning: Fordi ikke alt er 100% ok, så kan man på alle områder gøre, hvad man vil. Pladder! Man må starte et sted, og sortlistningt af foie gras er efter min mening et glimrende sted. Hvis restauranterne mener, der er andet af det, de serverer, der heller ikke er etisk i orden, så burde de gøre noget ved det også. Ærlig talt, så forventer jeg ikke at få serveret burkyllinger på bedre restauranter, men det er måske en misopfattelse?

Jeg begriber ikke, at man kan spise foie gras med fornøjelse. De mennesker, der gør det, må da være totalt blottet for empati. Jeg kunne få en grim mistanke om, at forretningsfolk og det bedre borgerskab, der er de flittigste gæster på de dyre restauranter, generelt kun tænker på sig selv, penge, sig selv igen. Jeg har smagt foie gras en enkelt gang for over 20 år siden som del af en større menu, og det smagte da godt, men med tanke på hvordan det bliver produceret, vil jeg aldrig spise det igen.

Jeg begriber heller ikke, at det skulle være så nødvendigt for restauranterne absolut at tilbyde den fede spise. Jeg tror ikke på, at fravalg af foie gras vil betyde en nedgang i antallet af gæster. Efterhånden nok snarere tværtimod.

Jeg har ikke kendt til Animas kampagne før nu. Til gengæld har jeg i årevis haft min egen. Den går ud på, at jeg boycotter restauranter, der har foie gras på spisekortet. Eller næsten boycotter, for hvis jeg har sat mig til rette i restauranten, går jeg ikke igen. Men jeg kommer heller ikke igen, og jeg har også nogle gange sagt det i restauranten. Hvis jeg derimod har undersøgt spisekortet i forvejen, fravælger jeg foie gras spisesteder.

Min lille kampagne har selvfølgelig kun liden effekt. Animas kampagne har større slagkraft. På deres hjemmeside er der en liste over foie gras fri restauranter. Gad vidst om den også indeholder restauranter, der aldrig har serveret foie gras - jeg tror bestemt, der er restauratører, der uden hjælp har en etisk holdning til dyrevelfærd - eller om der kun er spisesteder på, der har fjernet foie gras'en efter Animas henvendelser.

Det ser ud til, at det mestendels (udelukkende?) er restauranter i hovedstadsområdet, der er på listen. Jeg kan generelt godt lide spisesteder af bistrotypen med franskinspireret spisekort, men her i Århus er bl.a. Miro, Lecoq og Bistro 65 på min personlige sortliste. Desværre også Restaurant Et, som ellers er en restaurant lige efter mit hoved. Derimod har jeg aldrig set foie gras et sted som Mefisto. Luksusrestauranten Frederikshøj ser også ud til at klare sig uden foie gras.

Ænder fotograferet på Gothenborg. Ænder man kan spise med god samvittighed.
De ænder blev heller aldrig leverandører af foie gras.

3 kommentarer:

Lilly sagde ...

Hvor blev jeg bare glad, da jeg så dit blogindlæg forleden dag (har ikke haft tid til at kommenterer før nu). Det er SÅ vigtigt, at vi deler dette budskab - fedt at du selv har kørt en mini-kampagne ved at boycotte. Ofte er det jo desværre kun ved at ramme producenterne/industrien på pengepungen, at man kan være med til at ændre adfærd. Selvom jeg naturligvis er enig i din opfattelse: hvordan kan nogen overhovedet få sig til at spise den slags mad, der er 100% baseret på dyremishandling og ondskab og grådighed! Det er skrækkeligt...men langt fra det eneste eksempel (burhøns, det industrielle landbrug, pelsindustrien etc. etc.). Det er trist.

MEN hatten af fordi du GØR noget - det er altså det vigtigste! Jeg boycotte også konsekvent produkter eller firmaer, som jeg rent værdimæssigt ikke kan se mig enig i. Især er de,t produkter, hvor dyrs velbefindende er sat over styr. Jeg skriver også læserbreve, starter underskriftsindsamlinger, oplyser venner og bekendte, er med i demonstrationer på gaderne etc. Og så er jeg STOLT medlem af div. dyreværnsforeningen - bl.a. Anima.

TAK fordi du deler budskabet - jo flere vi er... ;-) KH L

eKirsten sagde ...

Hej Lilly
Tak for kommentaren. Jeg er helt enig i, at det, der skal gøres, er at ramme producenterne på pengepungen. Detailhandelen har generelt ikke så megen moral, og de skyder sig altid ind under, at "kunden kræver...".
Men nogle gange går det dog lidt fremad. Bl.a. da Kvickly holdt op med at forhandle buræg. De burde udelukke de "fritgående" æg også, men buræggene er et skridt på vejen. Bare det nu holder. Man kan for eksempel også få mere og mere MSC-mærket fiskekonserves, men hvorfor er det aldrig det, der bliver lavet reklamer for og som kommer på tilbud?
kh Kirsten

Lilly sagde ...

:) Ja, boycot skal der til - og mere oplysning. Der gør fx Anima og WSPA et flot stykke arbejde, synes jeg. Heldigvis. Men det er også meget vigtigt, at vi som forbrugere er kritiske og aldrig giver op.

JA, det var virkelig en stor glædens dag, da Kvickly traf den fantastiske beslutning - jeg håber også, at det holder i længden, og at andre forhandlere vil følge trop.

Du har ret...moral i detailhandlen er som en by i Rusland! :-( Og gode undskyldninger er der desværre altid nok af....

Jeg køber også MSC-mærkede varer - betaler gladeligt mere for den slags, men derfor kunne de nu alligevel godt køre nogle tilbud på det ind imellem, som du selv skriver. Så vil 'nye' brugere sikkert også være mere tilbøjelige til at prøve produktet...

Vi må kæmpe videre! KH L