fredag den 4. april 2014

Klarinetmusik

Jeg var til en fantastisk koncert med Århus Symfoniorkester i går. Mere præcist, så var det finske Kalevi Ahos klarinetkoncert med Martin Fröst som solist, der var fantastisk. Simpelthen det bedste, vi har hørt i denne symfonikoncert-sæson. "Fænomenale Fröst" var overskriften for koncerten, og det var i den grad rigtigt, men orkestret og dirigent Michael Schønwandt var nu også på dupperne. Maksimum antal stjerner og hjerter og hvad man ellers kan give fra mig.

Dette billede er på mange hjemmesider,
så jeg regner med, det er ok at bruge det
Frösts klarinetspil var vildt imponerende. Jeg hørte klarinettoner, jeg aldrig har hørt før, og kom længere og længere ud i sædet. Bedømt på bifaldet var jeg ikke den eneste begejstrede. Ekstranumrene med klezmer baggrund var heller ikke ringe, og meget anderledes.

Vi hørte også Hornemanns Gurre Suite, meget dejlig musik med en udpræget nordisk, hjemlig tone, og Schumanns 2. symfoni, som straks var mere kedelig.

Til gengæld var vi så heldige, at der efter symfonikoncerten var "Late Night Contemporary" med Århus Sinfonietta og solisterne Bjarke Mogensen på accordeon og David Lau Magnussen på klaver. Vi syntes vældig godt om det sidste musikstykke i ekstrakoncerten, Martin Lohses Collage de Temps.

Vi havde aldrig hørt om hverken Martin Lohse eller klaversolisten før, men det var et godt bekendtskab. Utroligt og skønt, at der laves så megen god og spændende ny musik.

Jeg har for resten længe været glad for klarinetten som instrument. Det startede nok i jazzen med blandt andet Sidney Bechets indsmigrende toner. Tænk bare på Petite Fleur. Den kender de fleste nok.

På højskolen boede jeg på værelse med en pige, der spillede klarinet. Jeg prøvede også at spille på hendes klarinet, men fik ikke den mindste tone ud. Så nøjedes jeg med at lytte.

Lidt senere kom den klassiske musik til. Især Carl Nielsens klarinetkoncert er på hitlisten, men Mozarts klarinetmusik kan jeg også godt lide, selv om jeg normalt ikke er meget for Mozart. Og endnu senere kom klezmermusikken. Nu er så også Ahos klarinetkoncert på mit repertoire.

Ingen kommentarer: