mandag den 14. september 2015

Syltesøndag


Årets sylt er på plads. De to store glas er tyttebær, og det er det vigtige. Jeg har i hvert fald ikke fundet noget færdiglavet tyttebærsyltetøj, som jeg syntes kan stå mål med mit eget. Ikke fordi det er specielt fancy, opskriften er fra Den Blå Syltebog, men jeg skærer ned på sukkeret, så tyttebærrenes skarphed og beskhed kommer ordentligt frem.

I de små glas i midten er det blommechutney. Jeg er ikke helt tilfreds med min krydring, men måske smager det alligevel godt til de indiske karryretter, det er beregnet til.

Endelig har jeg i år forsøgt mig med æblesmør. Vi var i Fåborg sidste onsdag, og med en lille omvej kom vi forbi Konnerup Chokolade i Vester Åby. Ud over chokoladerne forhandlede butikken også andre lækkerier, bl.a. æblesmør fra Sidinge Gårdbutik. Glasset var mindre end det, jeg tidligere har haft, men prisen var kun ganske lidt lavere, så jeg købte en pose æbler i stedet og lavede mit eget. Det var i øvrigt meget simpelt, og det smager lige så godt som gårdbutikkens.

Fåborg havde allerede overstået turistsæsonen. Bl.a. kunne man ikke komme op i klokketårnet på billedet. Det var ellers, som det ses på billedet, fantastisk vejr til en udsigt over det sydfynske øhav, men den blev vi snydt for.

Der var da heller ikke mange turister i byen, men det bider jo sig selv i halen. Hvis man først én gang er kommet til en nærmest uddød by, så vælger man nok højsæsonen næste gang.

Vi måtte nøjes med en tur mellem de maleriske huse, og en is kunne man da også få. Og en fin frokost i Spisehuset på havnen. Ærlig og veltillavet uden for mange dikkedarer.

1 kommentar:

Ellen sagde ...

Hjemmesylt er altid godt. Det er døde byer til gengæld ikke, og jeg synes det er så ærgerligt, at næsten alt er lukket mange steder, når skolerne begynder. Vi er da mange, der holder ferie udenfor højsæsonen ... men vi er åbenbart ikke mange nok ...