tirsdag den 29. september 2015

Langvarigt strikkeprojekt...

...som nu er færdigt.

"Spisebordstoppen" er i brug!

Jeg heftede de sidste tråde, da vi var ankommet til Fanø (d.v.s. der er vist stadig en ti tråde, der mangler, men de ses kun på bagsiden), så jeg kunne præsentere den på festivalen.

Faktisk var den politisk ukorrekt på den officielle festival. Den er nemlig strikket af Karen Noe-garn, og Karen Noe var én af dem, der ikke var inviteret med i kæmpeteltet i Nordby, men hun var heldigvis at finde i Sønderho. Jeg kan godt lide hendes garner og også nogle af hendes modeller.

Garnet blev købt på Fanø-festivalen i september 2011. Jeg begyndte at strikke toppen i april 2013 og færdiggjorde den altså her i september 2015. Det har unægtelig været en langvarig proces.

Egentlig er der ikke noget belæg for, at det skulle tage så lang tid, for den var ikke specielt vanskelig. Somme tider (det meste af tiden faktisk) skulle jeg bare strikke med ret mange nøgler samtidig, så det var bedst at sidde ved et bord, hvor jeg kunne opmarchere nøglerne.

Jeg fandt stærk inspiration i "Fur" i Annette Danielsens Kunsten at strikke en ø, men tegnede selv mit snitmønster, hvis man kan kalde det sådan, når det er strik, det drejer sig om.

Garnet er Country Casual, 80% uld og 20% silke. Det garn blev der solgt meget af på festivalen i 2011, for det var vist et rigtig godt tilbud. Jeg har stadig næsten halvdelen tilbage af mit indkøb, og det vil jeg nok bruge til børnetøj, selv om det vist ikke kan vaskes i maskine. På trods af at det mestendels er uld, kradser det næsten ikke.

Dorthe har fotograferet mig i mit nye klædningsstykke ved sommerhuset på Fanø. I livlig blæst - eller måske i laber brise, som nordmændene til vores udelte fornøjelse kalder en af vindstyrkerne.

3 kommentarer:

Ellen sagde ...

Hvor er den FLOT! Har du strikket den i baner, som du strikker på efterhånden?

eKirsten sagde ...

Jeg har strikket midterpanelet først og på langs. Det var der, jeg på ryggen havde 12 nøgler at jonglere med, 10 på forstykket. Det blev heldigvis færre, da jeg startede på sidestykkerne.
Jeg kan ikke huske, hvordan jeg gjorde, men der var i hvert fald masker i begge sider, som jeg kunne strikke sammen med sidestykkerne (ét i hver side), efterhånden som de blev strikket fra neden. Jeg havde altså et traditionel bagstykke og forstykke, som blev syet sammen.
Det var rigtig sjovt at improvisere striberne, efterhånden som jeg kom frem.

Mosekonen sagde ...

Ejjj hvor er den bare flot.....fin inspiration, som jeg fluks putter ind i baghovedet :)