Vi har i løbet af sensommer og tidligt efterår besøgt et par kunstudstillinger, som vi har været glade for, og som man stadig kan nå at se.
Vi har ikke før været på Skive Kunstmuseum, men vi tog dertil sidst i august for at se en udstilling med værker af Ulrik Møller og Allan Otte. Den var egentlig produceret af Johannes Larsen Museet i Kerteminde, men der nåede vi ikke at se den, så det var godt, den flyttede videre til Skive.
Ulrik Møller har vi kendt i mange år, Allan Otte knap så længe, men vi kan godt lide begge. "Familieskabet" er, at de begge maler meget naturalistisk, og at de maler mange landskabsmalerier.
De er også begge ret afdæmpede i deres udtryk. De registrerer og gengiver, Allan Otte dog ofte også med en del ironi.
I Århus er vores ellers fantastiske domkirke totalt druknet, og det er udsigten til havnen og vandet også for rigtig mange mennesker. Der er simpelthen sat propper i i form af højhuse alle de steder, hvor man tildligere havde en rigtig god udsigt til havnen og Århusbugten. Ærgerligt og mangel på ordentlig byplanlægning synes jeg.
Udstillingen i Skive kan ses til 2. januar.
Man skal have mere fart på, hvis man vil opleve hele to gode udstillinger på Fanø Kunstmuseum, for de har sidste dag den 19. oktober.
Dels er der en Julius Exner jubilæumsudstilling i anledning af hans 200 års fødselsdag. Exner var først og fremmest folkelivsmaler og især i hans senere år inspirerede Fanø og dens befolkning ham meget. Udviklingen gik ikke så hurtigt på Fanø, så her kunne han finde den motivkreds, han holdt så meget af.
Julius Exner: Mor Lydom læser Biblen, 1880. Privateje |
En stor del af de udstillede værker er i privateje, så det er en fin chance for at få set noget, der ellers ikke er tilgængeligt for offentlighden.
Dels er der udstillingen "Sand, strand og symbolisme" med værker af kunstnerparret Pontus Kjerrman og Tine Hecht-Pedersen sat sammen med værker af Carl Johan Forsberg, der har været en kilde til inspiration for dem begge. Alle tre har eller havde en forbindelse til Fanø, hvilket man tydeligt kan se i værkerne.
Fællesværk af Pontus Kjerrman og Tine Hecht-Pedetrsen |
På væggen: Carl Johan Forsberg: Sønderho Fanø. 1928 Hængende: Tine Hecht-Pedersen: Sandstrandkjole. 2025? |
Jeg tror, værkerne taler for sig selv. Det var en fantastisk god udstilling, som jeg var rigtig glad for. Men som nævnt skal man skylde sig, hvis man ikke vil går glip af den oplevelse.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar