søndag den 24. april 2022

Tre dages gåsejagt - med kameraet

At det blev tre dage med gæs, vidste vi ikke, da vi bestilte to overnatninger på Gram Slotskro. Men det blev det til vores store fornøjelse, og dette indlæg er udelukkende illustreret med billeder af gæs. 

Allerede da vi den første sene eftermiddag gik en tur ved slottet hørte vi grågæssenes hilselyde - ergo måtte der være gæs i søen. Og det var der! Der kom flere ind i små flokke med flere glade velkomsthilsener til følge. Helt tæt på søen kunne vi da også se dem på vandet og ovre ved den anden søbred.


Næste morgen gik vi igen en tur ved søen, men det var mest søens svaner, vi så. Jeg tog et billede af noget, jeg troede var gæs på den modsatte side af søen, men da jeg fik kigget nærmere på billedet, viste det sig, at det også var svaner.

Ellers var Rømø på programmet den dag, blandt andet for at kigge efter fugle. 
Vi tog til Havneby, som vi kender så godt. Det var ebbe, og ude i mudderet gik nogle fugle, som ved hjælp af kikkert blev identificeret som knortegæs.


Vi gik lidt rundt, og igen så vi flokke i luften:



Vi holdt øje med, hvor de slog sig ned, og da vi kom nærmere, kunne vi se, at det også var knortegæs:

Knortegåsen er sådan en nydelig gås, synes jeg

På afrejsedagen var vi selvfølgelig igen i parken for at sige farvel til grågæs og svaner. Denne gang var der gæs lige ved vores udkigspost - og gæslinger! De blev straks beordret ud på vandet af de voksne. 

Der var to gåsepar med i alt seks gæslinger - ikke alle er med på billedet.

Efter hjemkomst fra Gram og granskning af mine billeder opdagede jeg, at der også havde været gæslinger på vandet den første aften:

Jeg tror ikke, det er de samme gæslinger. De her er da mindre? Der er selvfølgelig også halvandet døgn mellem billederne, og gæslinger vokser hurtigt, men så hurtigt?

En tur, hvor vi ser gæs alle dagene, er for os en succes, men også på andre måder havde vi en dejlig tur. Det vender jeg måske tilbage til.

6 kommentarer:

Gåsepigen sagde ...

En af mine gæslinger præsterede at gå fra 270 til 370 gram i vægt på kun et døgn, da den var hhv. 6 og 7 dage gammel. Og 8 dage gammel vejede den 441 g. Så jeg vil gætte på, at det sagtens kan have været de samme gæslinger.

eKirsten sagde ...

Det ved du helt sikkert mere om end jeg, så tak for info. Har du et gæt på, hvor gamle gæslingerne på mine billeder er?

Gåsepigen sagde ...

Det er svært at sige, men mit umiddelbare gæt vil være omkring en uge til halvanden.

I øvrigt slog det mig lige, at der er tre voksne omkring gæslingerne på begge billeder. Det kunne tyde på, at det er en forældretrio. Normalt vil gåseparret ikke ikke tillade, at en uvedkommende voksen kommer for tæt på deres afkom. Så det er et rigtig godt argument for, at det er den samme lille flok.

eKirsten sagde ...

Tak for gættet.
Der var faktisk fire voksne omkring de ældste gæslinger, som vi overraskede på søbredden. Tre på land sammen med de små og en vagtpost i vandet, men kun tre af de voksne kom med på billedet.
Hvor de er yngst, var der helt sikkert flere voksne i vandet, og det skal nok passe, at en af dem hørte med i flokken, så argumentet om, at det er de samme holder stadig.

Ellen sagde ...

Jeg kan også godt lide gæs, selv om de vist er noget af en plage for landbruget.
I dag har vi set hele seks meget store flokke (på flere hundrede) flyve over Den Stråtækte - de har i hvert fald ikke gæslinger endnu ... de var for højt oppe til vi kunne identificere dem.

eKirsten sagde ...

Er det mon normalt, at gæssene trækker nordpå så sent på året? Jeg troede, de store træk plejede at være tidligere.
Vi har også somme tider flokke over vores hus. Når det er grågæs, kan man jo altid høre dem.