lørdag den 11. juli 2020

Feriemad

Maden er en del af oplevelsen, når man er på ferie. Vi plejer nok at spise ude i gennemsnit én gang om dagen, men vi regnede med, det ville blive lidt færre gange på grund af corona-krisen, og det blev det måske også, men ikke meget.

Nærmeste spisested var faktisk Svinkløv Badehotel, og det er klart, at det skulle afprøves. Jeg har før forsøgt at komme til at spise på det legendariske badehotel, men der har altid været optaget. Denne gang havde jeg bestilt bord til frokost i god tid, og der stod et vinduesbord med udsigt til Jammerbugten klar til os, da vi kom. Så var standarden ligesom lagt.

Når der er fiskesuppe på menuen, plejer jeg altid at vælge den, men jeg blev fristet af den stegte sild. Det ser man ikke så tit på menukortet. Denne var med lun kartoffelsalat med sennepssauce, og den var bare god!


Heldigvis bestilte Annett fiskesuppen, for den var også værd at se på og smagte også godt:


Det blev feriens kulinariske højdepunkt. Jeg var meget imponeret over den præcision, der blev lagt for dagen. Kartofterne var kogt tilpas lige på sekundet. Jeg var også imponeret over det hjemmebage brød, især den mørke variant. 

Vi forsøgte et par gange at finde det ultimative stjerneskud. Vi havde fået anbefalet Det Gamle Røgeri i Hanstholm, men deres stjerneskud var - bortset fra størrelsen, der nærmede sig det enorme - en standardmodel med friturestegte rødspættefileter. Det bør naturligvis være pandestegte. På Thorupstrand skulle man også kunne få god fisk i røgeriet, men det lykkedes os ikke at ramme åbningstiden. Vi prøvede så Hawkiosken, og deres stjerneskud var bedre end det i Hanstholm, men også kun halvt så stort, og det ultimative var det altså ikke. 

Til gengæld fandt vi efter min mening den ultimative is på Aabybro Mejeri.


Jeg mener, jeg med fornøjelse har smagt Ryå is før, men jeg har garanteret ikke smagt deres kærnemælkssoftice. Den er nærmest bedre end kirsebærsofticen på kirsebærfestivalen i Kerteminde - Yrsa er dog ikke enig med mig, men hun er også umanerligt glad for kirsebær.

Ud over is kan man også købe ost og nogle delikatesser på mejeriet. Vi købte Kongeåost fra Jernved Mejeri, en ekstremt hård og tør ost, som jeg desværre har glemt navnet på, og peberrodsost med hjem, og så havde vi nok til et veritabelt ostebord en aften.


På ostebrættet er også en brie og stykker af rød Prima Donna, og i glassene en skøn Ripasso. Med surdejsbrød fra Svinkløv Badehotel, gourmet knækbrød og crackers: Min sjæl, hvad vil du mere?

Den første dag havde vi afprøvet Café Amtoft til kaffe. De har kun åbent torsdag til lørdag, men vi kunne jo godt nå at spise der torsdag aften, og vi fandt ud af, at i juni måned stod torsdagsmenuen på kulmule, så vi bestilte straks bord. Det var en super kulmule, vi fik. Ikke så meget fis. Det behøver man jo ikke med fisk, men der var alligevel nogle lækre grøntsager til, bl.a. grillet (tror jeg) fennikel gratineret med en skive gedeost. Rigtig lækkert. Gad vidst, hvordan deres stjerneskud er? Det nåede vi ikke.

Vi nåede heller ikke at besøge så mange kaffesteder. Der var måske ikke så mange, eller også var vi bare ikke kaffetrængende. En dag fik vi dog kaffe og pandekager i Kesses Hus i Klitmøller. Der var hyggeligt, og jeg nød min pandekage med frugtsalat. Næsten mest den friske frugtsalat, som var med jordbær, kiwi, blåbær og nektariner, udelukkende frugter, som jeg godt kan lide:


1 kommentar:

Ellen sagde ...

Uhm, ostebord!
Madoplevelserne er så afgjort en betragtelig del af en ferie, og I har virkelig fået gjort noget ved det.
Det slår mig, hvor mange (forkerte) varianter af stjerneskud der findes. Jeg fik et for ikke så længe siden på en god restaurant i Skælskør havn - det var meget tæt på det helt rigtige, så de findes, men der er langt imellem dem :-)