søndag den 5. juli 2020

Ferie i Han Herred

Jeg havde bildt mig selv ind, at vi skulle på ferie i Thy, men fandt undervejs ud af, at Fjerritslev og omegn ikke ligger i Thy. Så måtte det jo ligge i Vendsyssel, troede jeg. Men nej, mellem Thy og Vendsyssel ligger nemlig Han Herred - eller måske helt korrekt Han Herrederne - og det var der, vores sommerhus lå.

Han Herred, og Thy med for den sags skyld, er områder, jeg indtil nu bare er kørt igennem ved nogle få lejligheder. Temmelig ukendt land for mig altså, men det var et meget positivt bekendtskab. Der er simpelthen så mange forskellige landskabstyper i det forholdsvis lille område, og det var en fornøjelse at køre fra det ene sted til det andet.


Med Jammerbugten til den ene side og Limfjorden til den anden er der aldrig langt til vand. Bortset fra den første dag havde vi ikke megen vind, og Jammerbugten viste sig, som det ses på billedet fra sig blide side.

Billedet er taget ved Svinklovene, og når man går ned på stranden, ser man den spektakulære klint, hvor undergrunden består af kalk.


Faktisk betyder Svinklovene svineklove, og ligheden er da også påfaldende. Jeg har endnu ikke fundet ud af, hvordan Svinklovene udtales. Delt efter k'et ligesom Svinkløv eller skarpt delt efter n, så man bedre kan høre betydningen?

En anden karakteristisk klint er selvfølgelig Bulbjerg. Der har jeg været flere gange før, men vist aldrig i så godt vejr som denne gang.


Man kan lige se Skarreklit ude i vandet, men der er godt nok ikke meget tilbage af den. Der bliver vel også slebet af den år efter år.

Nu er det fuglefjeldet, der er det mest spændende. 


Riderne havde endda unger, men ellers vender de selvfølgelig rumpen til vestenvinden. Det gør træer og buske også, hvis man da ellers kan tale om en rumpe for deres vedkommende.


Her er det ved Hanstholm Fyr. Jeg er ikke den store landskabsfotograf og tog alt for få landskabsbilleder, men her er lige endnu et taget fra toppen af Svinklovene med vindmøller i horisonten. Han Herred er også vindmølleland:


Nå ja, og endnu et taget ved Amtoft Havn ved Limfjorden. Det er den første dag, hvor det ikke var klar blå himmel. Vi drak (god) kaffe i caféen i Amtoft og gik en tur i området bagefter.


Ingen kommentarer: