torsdag den 10. oktober 2019

Årets garnindkøb på Fanø

Som sædvanlig skulle jeg ikke have noget. Jo, nye pinde, men ikke garn, lagerets størrelse taget i betragtning. Det er bare mærkeligt med det lager, for når jeg finder noget, jeg godt kunne tænke mig at strikke - eller får bestilling på noget - så er det langt fra altid, der er egnet garn i lageret.

Enten investerer jeg i det forkerte garn, eller også skulle jeg begynde at give lagerbeholdningen første prioritet, når jeg vælger et nyt projekt at gå i gang med i stedet for at prioritere modellen til projektet.

Tilbage til strikkefestivalen, for jeg faldt selvfølgelig alligevel for noget. Jeg kigger først og fremmest hos de forhandlere, der har noget, jeg ikke tror, jeg kan få hos Århus' mange forhandlere. Det vil sige, de små independent forhandlere og især de udenlandske forhandlere, der er dukket op.

Denne gang så mit indkøb sådan ud:


Det er fra højre: Noro Silk Camdeboo. Jeg var ikke med på Noro-bølgen, da den fandt sted for nok over 10 år siden. Jeg syntes, garnet var for dyrt, og jeg gad heller ikke strikke af det samme som "alle de andre". Det har dog ikke forhindret, at jeg syntes, det "alle de andre" strikkede af deres Noro-garn blev rigtig lækkert. Jeg faldt over en stor rest på godt 350 g hos Lisbeth Nygaard i en dejlig orange. Hvis det bliver sat sammen med en anden farve, skulle der nok kunne blive til en cardigan.

Ved siden af ligger tre nøgler Lang Cashsoft Baby, som jeg ikke rigtig ved, hvorfor jeg købte. Det kan muligvis godt fås her i byen, det var ikke på tilbud, jeg havde ikke et bestemt projekt i tankerne. Men det er vidunderlig blødt, og jeg blev fristet over evne i Trine P.s stand.

Endelig det mest spændende. Helt fra Skotland var The Border Mill kommet med nogle spændende og utroligt dejlige garner. En af kvaliteterne indeholdt rosenfibre. Det var nu ikke den, jeg købte, deres Alpaca Tweed Silk passede mig bedre i tykkelsen.

Der var også noget, jeg ikke købte. Jeg plejer at sige, at shetlandsuld gider jeg ikke strikke af, fordi det er for hårdt og kradsende. Det passer imidlertid slet ikke på garnet fra Jamieson's of Shetland, som forhandles hos Kastaniestrik. Det er superlækkert, og så fås det i 225 farver. Kastaniestrik har dem alle! Jeg vil helt sikkert prøve at bruge Jamieson's, og nu har jeg ydermere forelsket mig i nogle pulsvarmere, hvor det ville være meget velegnet. Kastaniestrik kommer på den store messe i Fredericia. Jeg havde ikke regnet med at skulle til Fredericia, men måske...

Jeg fik også de strikkepinde, jeg gerne ville have, men jeg købte ikke en eneste knap!

Som altid var der yarnbombing rundt på øen:

Foran slagter Christiansens butik i Nordby...

...strategisk placeret ved siden af bankens hæveautomat, også i Nordby

Men 2CV'en i Sønderho tog vist prisen hjem

1 kommentar:

Ellen sagde ...

Man har vel ikke været 'rigtigt' på strikkefestival, hvis man kommer hjem uden garn, vel?
Jeg lagde også mærke til spændende, udenlandske forhandlere sidste år - og købte da også noget dejligt garn af en hollandsk kvinde, som selv farvede.
Jamieson har, foruden garnet, også nogle gode opskrifter, synes jeg - jeg har strikket en jakke (to af den samme, faktisk), men jeg kan ikke længere finde opskriften på nettet.