fredag den 21. september 2018

Mere uundværligt strikkeudstryr

- og denne gang passer det. Det er nemlig strikkepinde, det drejer sig om.

Da jeg startede min anden strikkeperiode for efterhånden en 10 år siden, blev jeg overrasket over, hvor meget strikkenørderne gik op i strikkepinde. Jeg må indrømme, at jeg syntes, det var temmelig krukket, for en strikkepind var vel en strikkepind.

Jeg skulle blive klogere. Jeg tror, at jeg allerede på dette tidspunkt foretrak at strikke i hvert fald større arbejder på rundpinde. På en ferie havde jeg ikke den rigtige størrelse med og var nødt til at investere i en ny, og hvilken forskel var der ikke på den nye og de gamle stive! En større udskiftning gik i gang, og nu bruges de gamle allerhøjst som parkeringspinde.

Efter et stykke tid lærte jeg at strikke med magic loop, og det bruger jeg altid nu, når jeg strikker rundt. Så blev det ekstra behageligt, når rundpindenes wirer er meget bløde.

Mine yndlingspinde lige nu er de japanske Ito-pinde, som har kugleled i overgangen fra wire til selve pinden. De er godt nok lækre at strikke med.


Desværre fås de ikke i alle de størrelser, jeg bruger, og faktisk strikker jeg ret tit på de ikke helt gængse størrelser 2,75 og 3,25, men der må jeg altså ty til andre pinde.

Jeg er ikke så glad for pinde med udskiftelige spidser. Heller ikke de hundedyre Chiagoo. Jeg er ret ligeglad med, hvad spidserne er lavet af, men wirerne er vigtige. De må helst ikke lave det nummer med at sno sig på mærkelige måder som på billedet herunder.


Jeg har endnu ikke fundet de ideelle pinde i de skæve størrelser, men det er måske ikke så dumt, at der stadig er noget at kigge efter på messer og lignende.

1 kommentar:

Ellen sagde ...

Jeg havde det lige som dig, da jeg hørte om alle de nye pinde, men jeg skulle sandelig også blive klogere! Nu strikker jeg aldrig med lige pinde og jeg har stort set hele spektret af forskellige mærker rundpinde, og ja, der er stor forskel på dem.
Jeg kender dog ikke Ito, men de lyder som om de skal afprøves. Kugleled kan da vist kun være godt.