fredag den 10. april 2015

Påskegæs

Jamen hvorfor ikke? Når der nu findes påskelam, påskekyllinger, påskeharer, påskedit og påskedat. Hvorfor skal gæssene forbiGÅS?

Nå, grunden til dette vrøvl er, at jeg gerne vil vise billedet herunder, som jeg har fået lov at låne af Dorthe.


Gåserelieffet (som faktisk er dekoration på en mursten) så jeg på Moesgaard på den store særudstilling om Kinas første kejser og terrakottahæren.

Vi havde af alle dage valgt langfredag til at tage til Moesgaard. Eller valgt og valgt, den eller påskelørdag var de eneste muligheder, hvis vi ville have vores påskegæst med. Og det ville vi, så vi måtte forlige os med lange køer. Først for at komme ind på museet og bagefter for at komme ind i særudstillingen. Faktisk var det ikke så slemt, folk var i almindelighed i godt humør. Køer er ikke så slemme, når der ikke er alt for meget brok.

Da vi først var kommet ind, glemte vi alt om køerne, for det er en fantastisk udstilling. I forvejen havde jeg tænkt, at det måske var lidt megen ståhej for bare 10 terrakottakrigere, men dels er de altså spændende, og dels var der er masse andre effekter - bl.a. gåserelieffet. Det hele var også sat meget fint sammen med gode forklarende tekster af passende længde.

Gæs blev nævnt endnu en gang. Kejseren havde nemlig 6 dresserede gæs, som dansede for ham og hans gæster. Jeg kunne godt tænke mig at se dansende gæs.

Jeg kan klart anbefale at besøge udstillingen. Tag eventuelt selv madpakke med, museets cafe er underdimensioneret (i hvert fald både i vinterferien og langfredag), og deres menu er ikke så interessant igen (for megen dressing i sandwichene og for fede pølser på hyggebrættet). Det ser dog ud til, de har gode kager, men dem har jeg ikke prøvet.

Den sidste kejser og hans krigere (og gæs) er værd at køre efter.

Ingen kommentarer: