tirsdag den 29. december 2009

Musikalsk genhør

Før cd'ernes tid - i hvert fald før vi gik over til cd'er - hørte jeg en masse LPer med Toshiko Akiyoshi-Lew Tabackin Big Band. Når jeg var alene hjemme, vel at mærke - Dorthe bryder sig ikke om bigband musik.

Japansk-amerikanske Toshiko Akiyoshi var bandleder og pianist og skrev de fleste, om ikke alle, bandets numre. Lew Tabackin spillede sax og fløjte, og så var han også medstifter af bandet og gift med Toshiko.

Jeg har tit i musikforretninger ledt efter cd'er med bandet, men har aldrig fundet mine yndlingsplader, især har jeg ledt efter den, der hedder Sumi-e. Heller ikke bibliotekerne var leveringsdygtige. Da jeg så alligevel var i gang med julegaveindkøb på nettet, ville jeg også kigge efter den. Jeg fandt den godt nok ikke, men jeg fandt et boxsæt med tre cd'er og med flere af numrene fra Sumi-e - bl.a. titelnummeret.

Jeg fandt den på CDconnection, og dem kan jeg godt anbefale. Det var en både hurtig og (som det hedder i det sprog) smooth transaction. Og musikken er bare god, synes jeg, men det er godt nok ikke CDconnections fortjeneste.

Der er selvfølgelig masser af videoer på YouTube med Toshiko Akiyoshi. Denne er med et andet af mine yndlingsnumre, nemlig Long Yellow Road. Det er heldigvis også med på mine cd'er.

For resten har jeg oplevet Toshiko Akiyoshi live. Hun var nemlig i Århus i vist nok 2000, hvor hun spillede sammen med Radioens Big Band, og det var en super koncert. Jeg kan stadig huske, at jeg var helt høj og glad og let om hjertet, da jeg gik derfra.

Ingen kommentarer: