mandag den 23. april 2018

Sommer i april

Usædvanligt, men dejligt, med så høje temperaturer i april. Nu har vi allerede haft lidt sommer.

Jeg var forholdsvis fornuftig og malede noget af vores udvendige træværk den første af de rigtig gode dage. Det hader jeg, men jeg er for nærig til at betale for professionel hjælp, og så var det gjort, og jeg kunne med god samvittighed holde fri dagen efter.

Det bedste, jeg kan forestille mig, er næsten en bytur, så det blev det til. Og jeg skal love for, der var dømt sommer. Ved alle fortovscaféerne - og dem er der efterhånden mange af - var der fyldt op. Mest med unge, selvfølgelig, Århus er unægtelig præget af de mange studerende.


Fotoet er taget i Vestergade, da jeg var på vej hjem. Vestergade er en af mine yndlingsgader i byen. I det gule hus ligger Vesterlauget, lige ved siden af Street Coffee, to steder, hvor jeg kommer forholdsvis tit. Længere henne i gaden ligger Brætspilscaféen og Bill's Coffee, som jeg også frekventerer med jævne mellemrum.

Denne dag blev såvel frokost som kaffe nu indtaget i byens såkaldte latinerkvarter, der er et af de gode kvarterer i byen.

Der er kommet er ny falafel bar, Faour, i Klostergade. Jeg elsker falafler, så den måtte prøves, og det bliver ikke sidste gang. Gode hjemmelavede falafler i en frisk salat og med den bedste hjemmelavede chili, jeg nogen sinde har smagt som tilbehør. Ydermere var det billigt.

Vi gik lidt rundt i gaderne og nød stemningen, men så var der dømt knap-amok i Fandango i Gammel Munkegade.  Mange af knapperne fra Sys Fredens' tid er der endnu, så der er noget at vælge imellem og også noget, man ikke kan finde andre steder.

Jeg fandt ret hurtigt de knapper, jeg var på jagt efter til en lille trøje, jeg har strikket, men i nogle store glas er alle resteknapperne til bare 1,- kr. placeret. Det tager lang tid at rode sådan et par glas igennem, men vi hyggede os og fandt begge omkring 60 knapper til lageret. Klog af skade valgte jeg næsten kun dem, hvor jeg kunne få 6-7 ens. Jeg har rigtig mange enlige knapper, som jeg har købt, bare fordi jeg godt kunne lide dem, liggende.

Vi sluttede med kaffe og kage i Moccacity lige ved siden af Fandango. De har nogle af byens bedste kager - måske de bedste. Absolut hjemmebagt!

I ugens løb er der da også blevet gjort lidt ved haven....

1 kommentar:

Ellen sagde ...

Ihh, jeg ELsker enkrones-knapper, så den knapbutik giver mig yderligere et incitament for at tage til Aarhus. Der er efterhånden mange ... jeg må vist snart have mig en snak med min chauffør :-)
Jeg er også glad for, at jeg bor sammen med en, som godt gider at male. Jeg gør nemlig heller ikke!