torsdag den 1. marts 2018

Ugens træ - uge 9


...er et lærketræ.

Jeg troede, jeg måske kunne få et billede af et sneklædt træ, men så havde jeg måttet køre efter det, for her i Århus er der ikke faldet så megen sne, at den ligefrem har lagt sig på træernes grene.

Inden sneen faldt, havde jeg foreviget denne lærk. Som bekendt er lærk det eneste nåletræ, der taber nålene om vinteren - altså lidt af en særling. Jeg er egentlig ikke så vild med dem. Deres silhuet er - i hvert fald om vinteren - tit noget rodet, og hvis den, som det er tilfældet for dette eksemplar, er rimelig symmetrisk, så er den egentlig lidt kedelig.

Men så er der jo de små, fine kogler.


De er bare så søde! Og der er mange af dem. De sidder lige så tæt. Der er rigeligt for utallige blomsterarrangementer, hvis man er til den slags.

Lærk er værdifuld som gavntræ, og så er udseendet straks mindre betydningsfuldt.

4 kommentarer:

Mosekonen sagde ...

Hej.
Har altid synes det var en skam, at de smed nålene, men sikke en skøn farve de tilføjer skovene i efteråret.
Jeg er meget i tvivl selv, da jeg ved, at vandgran også smide *nålene*, men den betegnes som løvfældende, når jeg googler den. Det er nok fordi dets nåle ikke falder af enkeltvis.

eKirsten sagde ...

Jeg vil prøve at lægge mærke til efterårsfarven.
Ærlig talt, så tror jeg, lærken må finde sig i at være knap så unik, selv om vandgranen fælder på en lidt anden måde - jeg har googlet, for min viden om vandgran har indtil nu været nærmest ikke eksisterende.

Mosekonen sagde ...

Åhhh, vandgran er sådan et smukt træ. Havde et stort et stående ved indkørslen til et hus jeg boede i, men vi måtte desværre fælde det til sidst. Dets rødder gik ind under huset. Uha, det gjorde ondt, men jeg håber du må opleve det på et tidspunkt. :)

Ellen sagde ...

Lærketræer er smukke, men hollld nu op, hvor de sviner, når de smider nålene, så det er ikke et træ, der kommer ind i min have :-)