tirsdag den 27. februar 2018

Kan det være så svært?


Vinter OL 2018 er forbi. Jeg har abstinenser, men samtidig er det lidt rart, at jeg har tid til andre ting. Så som at blogge.

Det var lidt af en opgave at finde ud af, hvad der foregik hvornår. Efter nogen søgen på nettet fandt jeg frem til BBCs hjemmeside:


Pænt og overskueligt. Et klik på på de små drop-down pile åbnede, som det kan ses, for de nøjagtige tidspunkter for de forskellige konkurrencer. Britisk tid, selvfølgelig, men det kunne jeg - selv i min somme tider noget søvnige tilstand - godt finde ud af at kompensere for. Der var, hvad jeg havde brug for, og uden smarte features, som udviklerne er så glade for, men som jeg synes bare er i vejen.

På DRs hjemmeside fandt jeg en sendeplan, men DRs kanaler sendte ikke alt, så den var ubrugelig. Hvis der faktisk var en oversigt over samtlige konkurrencer, fandt jeg den ikke.

På andre måder var jeg dog glad for DR - sådan da. De var nemlig så venlige at bringe noget af kunstskøjteløbet. Det blev også bragt på Eurosport, men deres kommentatorer bliver værre og værre, partiske, tendentiøse og udygtige. Og umusikalske, hvilket i vores ører er slemt. Vi troede, det blev lidt bedre, når Mikkeline Kierkgaard, forhenværende udøver af sporten, var medkommentator, men hun var lige så elendig som de sædvanlige.

Vi har været uenige med kommentatorerne i årevis, men nu er der kommet nogle redskaber, som tydeligt viser deres manglende evner. Heldigvis er vi mere enige med dommerne, så vi kan sidde og hovere, når det ikke går, som vores kommentatorer gerne vil have det. De mener selvfølgelig, at det er dommerne, der er noget i vejen med. Jeg tror end ikke, de har overvejet, om det måske skulle være dem selv.

På DR var kommentatorerne af noget bedre kvalitet og i hvert fald en del mere objektive, men da der var europamesterskaber, så vi udsendelserne over Sverige (som desværre ikke sendte fra OL på nogen kanaler i vores programpakke), og det var særdeles opløftende. Der kunne vi erfarne tilskuere endda lære noget.

Jeg var dog utilfreds med, at det var så lille en del af konkurrencerne, der blev vist, men sådan var det også på de øvrige kanaler. DRs udsendelser blev sendt forskudt og var blevet redigeret, så vi slap for de lange pauser, når der skulle køres is. Det var fint, men jeg synes, det havde klædt kanalen, hvis de havde vist lidt flere deltagere og i hvert fald de øvrige nordiske deltagere. Dem var der såmænd kun ganske få af.

Men overordnet var OL en kæmpe fornøjelse. Jeg fik vist set alt inden for favoritdisciplinerne skihop, nordisk kombineret og de traditionelle alpine konkurrencer, og så blev der fyldt op med hurtigløb på skøjter, bobslæde (her er der rigtig gode kommentatorer på flere kanaler), lidt freestyle skiing, langrend med mere. Jo, selvfølgelig var det en fest!

Ingen kommentarer: