tirsdag den 25. april 2017

Humor i reklamer

Reklamer er jo stort set en pestilens, men det hjælper gevaldigt, når reklamen er sjov. Det synes jeg, den her er:


Jeg kan meget godt lide Toms skildpadder, selv om de er lidt oversøde. men jeg kunne meget bedre lide forgængeren, den flade skildpadde med romcreme.

Den kom til verden samme år som mig, nemlig i 1949. Gik den mon ud af produktion, da den høje skildpadde blev introduceret?

Det gjorde den jo nok, men jeg ved med sikkerhed, at jeg spiste flade skildpadder i sommeren 1968.

Jeg var sammen med mine forældre, min søster og min faster Vera og onkel Arne fra København på en biludflugt i det jyske. Ude på heden, så vidt jeg husker ved Hampen Sø, lå der dengang en købmandsforretning. Onkel Arne bad om en pause, gik ind til købmanden og kom ud med en enorm pose fyldt med flade skildpadder. Jeg havde aldrig forestillet mig, at nogen kunne købe så mange skildpadder på en gang, men det var nok onkel Arne i en nøddeskal. Måske har det været restlageret, han købte, men de smagte ikke for gammelt, og vi smovsede i padder.

I virkeligheden er chokoladeskildpadden altså mere end 50 år gammel, men trods alt en årsunge i forhold til de virkelige skildpadder, der kan blive flere hundrede år gamle.

2 kommentarer:

Ellen sagde ...

Sjove reklamer er fine - desværre er der ikke så mange af dem. De værste er dem, man ser i TV2 ... de kan være virkelig slemme og tåkrummende. Sommetider kan jeg ikke helt regne ud, hvem målgruppen dog kan være, for emnet taget i betragtning, burde det være voksne mennesker, men hvis man tror, at de samme voksne mennesker vil tales til på den måde, kan de godt tro om igen. Heldigvis ser vi næsten aldrig TV2.
Du har nogle gode barndomsminder med chokoladeskildpadderne - jeg kan faktisk ikke huske, hvilket slik jeg holdt mest af som barn, og jeg har ellers lagt hovedet i blød.

eKirsten sagde ...

Jeg er overbevist om, at nogle spekulerer i de tåkrummende reklamer. Måske husker man navnet, og så har de opnået, hvad de vil. Jeg forsøger at huske, at det produkt skal jeg i hvert fald gå uden om.
Allerede som barn var jeg åbenbart glad for rom :)