lørdag den 7. februar 2015

Strik på tykke pinde

Jeg kan bedst lide at strikke med pinde nr. 2½, 3 eller 3½, men lige nu strikker jeg på tykke pinde. Meget vinterlig strik ;)

Patentjakken, som jeg nævnte for et par uger siden, bliver strikket på pinde nr. 8. Det går fremad, men ikke så hurtigt. Mest fordi jeg ikke er tilfreds med de mønstre, jeg havde planlagt at arbejde ud fra, så jeg laver mere eller mindre mit eget. Der skal jævnligt nogle overvejelser til.

Ind imellem har jeg blandt andet været i gang med et tørklæde/en halsedisse på pinde nr. 9


Garnet købte jeg for nogle år siden på udsalg. "Soul wool" hedder det, og det er helt sikkert håndspundet og håndfarvet. Faktisk synes jeg, det er dårligt håndværk, især er spindingen ekstremt ujævn. Jeg kan til nogle ting godt lide en ujævn spinding, som giver et meget levende resultat, men det her er altså lige i overkanten. Det virker, som om det er lavet af nogen, der lige er begyndt at lære at spinde.

Til gengæld er det ekstremt blødt, og selv om det er uld, tror jeg ikke, det vil genere mig. Det har bare taget to dage at strikke tørklædet på de tykke pinde. Jeg skal have enderne syet ind og tørklædet blokket, og så skulle det være klar til brug.

Farvningen er også ujævn, men det er håndfarvet garn jo som regel, og jeg synes, det er fine farver.

Mønsteret er med rib snoninger, der bliver ens på begge sider. Det fik jeg til en strikkecafé i Fandango, og jeg kunne slet ikke regne ud, hvordan man kunne lave sådan nogle snoninger, men det er faktisk ret enkelt. Desværre er der ikke mere små workshops på Fandangos strikkecaféer. Det savner jeg, så det er ikke så tit, jeg kommer til strikkecaféerne mere.

Ingen kommentarer: