onsdag den 11. februar 2015

Det daglige brød

Jo ældre jeg bliver, jo gladere bliver jeg for "simpel" mad. Det er måske også derfor, jeg ikke går så meget ud at spise mere. Jeg synes tit, det man får serveret, er noget fortænkt.

Nej, stik mig en avokadomad: Moden avokado på godt rugbrød, friskkværnet peber og et drys flagesalt. Så bliver det ikke meget bedre efter min mening.

Det gode rugbrød er den svære del, for på det punkt er jeg kræsen.

Tit synes jeg, det er alt for syrligt. Det kan også smage af for lidt, eller der kan være for mange hårde kerner i. Selv om man får at vide, at der kun er bløde kerner i, så er der næsten altid nogen i skorpen, der er blevet hårde.

I årevis har jeg spist Dansk Supermarkeds jubilæumsrugbrød. Det var præcis, som jeg gerne ville have det. Vist også som mange andre kunne lide det, for det var tit udsolgt. Jeg blev derfor både bestyrtet og overrasket, da jeg i december fik at vide, at det var udgået af sortimentet. Jeg hader, når noget af det, jeg godt kan lide, af ukendte årsager pludselig ikke kan købes mere.

Jeg har prøvet alle brødene i det nye sortiment, og ingen af dem er nær så gode som jubilæumsbrødet, så nu må jeg købe mit brød andre steder, men jeg har stadig ikke fundet noget på samme niveau.

I sidste uge havde Bilka tilbud på den koffeinfri kaffe, vi drikker rimelig meget af, så jeg lagde vejen forbi. På en eller anden måde gik vejen også forbi bageren inde i butikken, og hvad skuede mit øje: Jubilæumsrugbrød. Bagerdamen fortalte, at personalet havde brokket sig, og at der vist også var en del kunder, der havde brokket sig, men hun vidste ikke, om det bare var en engangsforeteelse.

Selvfølgelig købte jeg nogle stykker med hjem, og jeg blev så oplivet, at jeg købte ikke mindre end 8 poser tilbudskaffe.

Jeg har ikke siden set yndlingsbrødet nogen steder. Måske bliver jeg nødt til at begynde at komme i Bilka igen. Jeg var ellers næsten holdt op med at handle der, fordi jeg synes, butikken i årenes løb er blevet ringere og ringere, men hvis de ville være så venlige at have jubilæumsrugbrød på hylden, så skal jeg nok finde derud.

Mon man kan ringe i forvejen og høre, om et besøg vil være umagen værd?

27.2.2015: P.S. Jubilæumsbrødet er nu tilbage i Føtex også. Det føles, som om jeg sammen med en masse andre forbrugere har vundet over giganten Dansk Supermarked.

Ingen kommentarer: