lørdag den 21. april 2012

Pensioneret, men...

Paradoksalt nok føler jeg mig næsten mere som bibliotekar nu, hvor jeg er pensioneret, end da jeg rent faktisk gik på arbejde. I hvert fald beskæftiger jeg mig mere med materialerne nu - både musikken og bøgerne.

I Århus Kommunes Biblioteker har man fjernet bibliotekarernes muligheder for at kende de materialer, man låner ud. Orienteringen skal i hvert fald ikke finde sted i arbejdstiden. Valget af materialer foregår slet ikke i Århus mere, og ganske vist postulerer man, at formidlingen er vigtig, men det er altså ikke let at formidle noget, man ikke har noget kendskab til. I arbejdstiden måtte jeg stjæle tid fra pasudstedelser og noget, der lignede ungdomsklubarbejde, til at kigge i de indkøbte bøger - og så var der jo frokostpausen :-( Jeg tror, at "væsenet" regnede med, at vi nok ville bruge vores fritid til at orientere os.

Det ville jeg så ikke lige. Jeg hørte en del musik i min fritid, men bøgerne nåede jeg næsten ikke.

Nu læser jeg igen. Jeg hører også lydbøger, især når jeg tager mine traveture. Jeg har hørt både Den døende detektiv af Leif G. W. Persson og Jonas Jonassons Den hundredårige der kravlede ud ad vinduet og forsvandt. Begge meget velegnede til formålet. Den hundredårige... er en rigtig sjov og fantasifuld skrøne, Den døende detektiv er en krimi lidt af den gamle skole, hvilket i mine ører ikke gør den ringere.

Andre bøger skal læses som rigtige papirbøger, synes jeg. Lige nu genlæser jeg Selma Lagerlöfs Niels Holgersens vidunderlige rejse gennem Sverige. I den fuldstændige udgave, som vel at mærke kun er på knap 500 sider. Færre end de fleste af nutidens krimier. Forfatterne har tydeligvis svært ved at fatte sig i korthed, også selv om de ikke har så meget på hjerte som Selma Lagerlöf.

Jeg har arvet bogen fra min far. Den er trykt på lækkert, ikke-blankt papir; der er dejlige pennetegninger af Oscar Bojesen; og så har min far selv indbundet bogen. Det er en nydelse at bladre i den bog! OG at læse den!

Lydbøgerne låner jeg via netlydbog.dk, men den side er godt nok ved at drive mig til vanvid.

Hvis jeg ikke lige ved, hvad jeg vil låne, så er jeg ilde ude. Elendigt søgesystem! Vist stort set det samme som bruges på Århus-bibliotekernes hjemmeside. Jeg synes, det er et uintelligent system, der undervurderer brugerens behov. Det måtte jeg i øvrigt ikke sige, da jeg var ansat.

Det er nok alligevel begrænset, hvor længe jeg kan bruge netlydbog.dk. Min mp3-afspiller har nogle år på bagen, og så vidt jeg har forstået, er det ikke muligt at købe en ny, der kan bruges til download af lydbøger fra netlydbog.dk. Så kan jeg kun høre dem via computeren, og det tror jeg ikke, jeg har lyst til. Jeg håber, afspilleren holder så længe, at jeg kan nå at høre hele Sjöwall & Wahlöö serien. I rækkefølge!

Ingen kommentarer: