mandag den 23. marts 2020

Esbjerg-tunikaen


Det er faktisk et stykke tid siden, jeg blev færdig med Esbjerg-tunikaen, men den er ført blevet fotograferet for et par dage siden. Sådan blev det færdige resultat:


Boreriggen i Esbjerg, som jeg så første gang i 2011, er inspirationen.

Mønsteret til tunikaen hedder Striber og tern, og det er Jytte Slente, der har designet. Det har tidligere ligget på nettet, men jeg kan ikke finde det mere. Striberapporten har jeg selv sammensat.

Garnet er primært Permins Elvira, en blanding af bomuld, silke og hamp, men de røde striber er Rowans Creatine Linen - lige dele hør og bomuld, og det rustfarvede er Cewecs Miranda, bomuld, acryl og hør. Altså nul uld. Elvira er for resten gået ud af produktion, så man kan altså hverken få opskrift eller garn mere.

Uld er der til gengæld i den jakke, jeg faldt totalt for og købte mønster og garn til hos Sommerfuglen. Den hedder Terapeutens cardigan og skal strikkes i Isagers Highland Wool. Jeg var ellers på positiv i årets strikkeregnskab, havde altså strikket mere af lageret, end jeg havde nyindkøbt. Det er jeg så ikke mere :(
Jeg er spændt på, om jeg kommer til at kunne gå med jakken - nu er det jo en jakke, så måske...


Da jeg pakkede garnet ud, slog det mig, at farvefordelingen har temmelig meget det samme udtryk som Esbjerg tunikaens. Det er endda endnu mere i virkeligheden, jeg havde nogle problemer med at få farverne helt på plads i billedbehandlingen. Gad vidst, om Britta Wilfert, der har designet, også er blevet inspireret af en borerig. 

Jeg glæder mig i hvert fald til at komme i gang med projektet.

2 kommentarer:

Ellen sagde ...

Den cardigan er flot! Men noget af et arbejde at gå i gang med.
Ponchoen er også flot, men jeg ved bare, at jeg ikke ville komme til at gå med sådan en.
Jeg har stadig sorte tal i garnregnskabet, og det SKAL jeg holde! Har jeg heldigvis kun lovet mig selv ... det er således kun mig selv der opdager, hvis ikke jeg holder løftet ;-)

eKirsten sagde ...

Er det tunikaen, du kalder en poncho? Jeg mener ikke, en poncho har ærmer. Men bortset fra det, så ved jeg modsat dig, at jeg kommer til at bruge denne, uagtet om det er en tunika eller en poncho.