mandag den 25. november 2019

Minsandten...

...om ikke jeg har set en god dansk film. Så god, at den får sit helt eget indlæg.

Jeg gider normalt ikke danske film, som, synes jeg, sædvanligvis består af 40% vold, 40% sex og 20% lommefilosofi. Udført af Tordenskjolds soldater - Nikolaj Lie Kaas, Paprika Steen, Bodil Jørgensen - fortsæt selv listen.

Sådan en film er ONKEL ikke!

Filmen foregår i det sønderjyske og er spillet af lokale kræfter, for det er jo dem, der ved, hvordan man taler i det område, men man mærker overhovedet ikke, at det er amatører.

Handlingen er nok stilfærdig, men den er alt andet end kedelig, og den rejser nogle vedkommende problemstillinger. Sjældent har jeg hørt publikum diskutere og kommentere en film så meget bagefter.

Det er også en meget morsom film, men den gør ikke sine personer til grin. Tværtimod er den 100% solidarisk med dem.

Filmens instruktør, manuskriptforfatter, klipper med mere hedder Frelle Petersen, og det er hans anden spillefilm. Jeg har ikke set den første, og det er da nok en fejl.

Jeg synes, Onkel er et lille mirakel af en film, og jeg er ikke ene om at kunne lide den. Foreløbig har den vundet hovedprisen på en stor filmfestival i Tokyo, og kort tid efter vandt den talentprisen på Copenhagen Pix.

Jeg er spændt på næste film af Frelle Petersen - kan han gøre det igen?

2 kommentarer:

Ellen sagde ...

Tak for anbefaling. Jeg har end ikke hørt om den film, men den vil nok snart være tilgængelig på en af streamingtjenesterne, mon ikke?

eKirsten sagde ...

Det tror jeg faktisk ikke. Den er købt og distribueret af Øst for Paradis, men den går faktisk i nogle "almindelige" biografer også. Cinemaxx for eksempel. Og i Faxe - det er ikke så langt fra dig, vel?