søndag den 26. august 2018

Ugens træ - uge 34

Ugens træ står i vores lille, lokale park. Og jeg er ikke sikker på, hvad det er for et :(


Jeg har betragtet det mange gange på mine ture i parken. Jeg har slået op både i min bog om træer og på nettet uden at kunne identificere det.

Nu har jeg så fået en ny app på telefonen. Den hedder Pl@ntNet, og den skulle kunne hjælpe med identifikation af planter.

Problemet var bare, at mit billede af bladene gav alt for mange forslag, og det, som jeg måske tror, er det rigtige, kom ret langt nede på listen.

Mit gæt er, at det er en gråel. Jeg mener at kunne kende rødel med de indbugtede blade, men gråel er jeg meget usikker på. Havde der bare været nogle kogler, men jeg kan ikke få øje på nogen, og jeg kan heller ikke se de korkstriber, som stammen burde have. Det skal jeg nu lige have kigget efter en ekstra gang, og så skal jeg have holdt øje med, om der kommer kogler. Og hvorfor fik jeg ikke fotograferet i foråret?

Måske er det snarere en avnbøg. Jeg modtager meget gerne kommentarer og andre forslag.

2 kommentarer:

Ellen sagde ...

Jeg er så langt fra at være træekspert, som tænkes kan, men er bladene ikke for lyse og skinnende til at være gråel? Jeg tror mere på avnbøg, men det kan også være en helt tredje :-)
En app, jeg har meget glæde af, er PlantSnap. Den leverer godt nok navnene på engelsk, men også altid det latinske navn, og så er det jo let at finde ud af, hvad den hedder på dansk.

eKirsten sagde ...

Den må jeg prøve. Pl@ntnet er også på engelsk, så det gør ingen forskel.
Jeg tror, mit mobilkamera forskønner en del, så bladene er lidt anderledes i virkeligheden. Jeg må have kigget på det træ igen. Bare ikke lige nu. Det øsregner!