torsdag den 5. januar 2017

Reklame

Foto: Yrsa Andersen

Jeg kan lige nå at gøre reklame for en udstilling på Randers Kunstmuseum: Lysets og farvens mester med værker af Theodor Philipsen. Sidste dag er 8. januar, så det haster.

Vi så udstillingen mellem jul og nytår og var meget begejstrede. Både for de enkelte værker, men også for ophængningen. Al ros til Randers Kunstmuseum.

Man kunne let følge Philipsens udvikling, hvor han i begyndelsen var en mere traditionel maler, men senere under indflydelse af impressionisterne udviklede sin egen stil, hvor netop lyset havde så stor betydning.

Billedet har Yrsa taget med sin mobil, og det er ikke et af de mest repræsentative, men der er en kat på! Og æsler! Billedet er fra 1882 og titlen er "Æselstald i Tunis". Katten er den hvide klat - indrømmet, det er ikke så let at se, men på forstørrelsen, der til gengæld har mistet en del skarphed, kan man da se den.

Ellers nød jeg de mange billeder af dansk natur og af dyrene, især kvæg. Saltholm-billederne havde fået deres eget rum, og de var vist - bortset fra æselstalden - mine favoritter.

2 kommentarer:

Ellen sagde ...

Det er mine yndlingsbilleder ... ikke lige netop disse måske, men generelt billeder, hvor kunstneren viser en nærmest ekstrem beherskelse af lys. Turner, fx - den direkte årsag til mit første besøg på Tate Britain. Der er ikke mange, der når dertil - de fleste kan noget, selvfølgelig, men der er nogle få, der skiller sig ud fra mængden.
Nogle af renæssancemalerne kunne noget helt specielt med kniplinger.

eKirsten sagde ...

Turner er bestemt også en favorit for mig.