mandag den 30. januar 2017

Japanomania

Som jeg tidligere har skrevet, har jeg i de senere år i stigende grad interesseret mig for Japan. Det er jeg åbenbart ikke ene om - man kan da heller aldrig have noget for sig selv 😒 Japan er tydeligvis på mode netop nu.

Det var landet og kulturen også i slutningen af 1800tallet og begyndelsen af 1900tallet. Kunstnere over hele verden blev inspireret af japansk kunst og af landet generelt, og det er emnet for den nye udstilling Japanomania i Norden 1875-1918 på Statens Museum for Kunst.

Man kan på Designmuseet stadig se udstillingen Learning from Japan, som jeg så sidste år, og Japanomania-udstillingen har præcis det samme tema.

Yrsa og jeg så udstillingen i sidste uge, hvor vi var en dag i København. En god,  ikke så stor, udstilling, som man sagtens kan kapere, selv om man kun er af sted en enkelt dag.

Udstillingen er fint bygget op over diverse temaer, hvor man ser både den japanske kunst, der har inspireret, og hvordan inspirationen udmøntede sig i den vestlige kunst. Ikke så underligt at man lod sig inspirere af det anderledes og hidtil usete. Japan havde jo været et helt lukket land i flere hundrede år.

Måske burde der være gjort endnu mere ud af, hvordan kunsten så ud inden påvirkningen fra Japan.  Et billede som L. A. Rings "Ung pige der ser ud af tagvinduet" fra 1885 ser jo umiddelbart helt "normalt" ud for det nutidige øje.

Lige nu kan jeg faktisk ikke huske, hvordan den japanske indflydelse egentlig udmønter sig i dette maleri, men måske i det fine pigeansigt, der kigger væk fra beskueren og i de skæve vinkler i maleriet.

Jeg garanterer ikke for farverne på mit foto af maleriet, som jeg i parantes bemærket vældig godt kan lide.


Noget af det mest interessante var træsnittene, syntes jeg. De har en stramhed, som jeg synes godt om.

Træsnittene var blandt andet meget dygtigt blevet taget op af Henriette Hahn-Brinckmann. Hendes "Dåhjorte" er et farvetræsnit fra 1926, og igen yder mit foto overhovedet ikke originalen fuld retfærdighed. Man må på Statens Museum for Kunst for at se den eller måske, når udstillingen er pillet ned, til Vejen Kunstmuseum, hvor dåhjortene bor til daglig.

At Japan var en helt ny oplevelse i slutningen af 1800tallet kan man forstå, når man ser plakaten fra Zoologisk Have.




En utrolig flot plakat og et stykke kulturhistorie, men selvfølgelig får man også en dårlig smag i munden.

Da vi kom ud fra museet, lå Rosenborg nok så nydeligt i dagens resterende soldis. Når vi så i den modsatte retning, var der klar himmel. Vi var igen heldige med vejret.

Vi gik en tur langs havnefronten og i nogle af forretningsgaderne, men det er godt nok lidt underligt, at vi slet ikke skulle kigge efter noget bestemt. Vi mangler ikke noget, og vi købte heller ikke noget.

Men kaffe og kage blev det selvfølgelig til. Vi fik en ostekage med kirsebær og en med æble og kanel på Bertels Salon i Kompagnistræde og delte dem begge. Æble/kanel kagen var vi begge tilfredse med, men Yrsa, der er vild med amarena-kirsebær var noget skuffet over varianten med kirsebær, som tydeligvis var lavet på surkirsebær. Jeg syntes, den var dejlig frisk - måske laver amerikanerne deres cheesecakes med surkirsebær?

Jeg er lige blevet opmærksom på endnu en Japan-begivenhed i København, nemlig en udstilling af nutidig japansk kunsthåndværk hos A. Petersen på Amager. Den er der hele året, så der er basis for endnu en udflugt til København.

Ingen kommentarer: