mandag den 29. august 2016

Is på Bornholm

Jeg behøver ikke have is hver dag om sommeren, heller ikke når jeg er på ferie, men det gode vejr på Bornholm gjorde, at det fik jeg næsten alligevel.

Vi ville have prøvet at kåre Bornhoms bedste is, men der var en enkelt isbutik - endda i Gudhjem - vi ikke nåede. Så sammenlignings- grundlaget er ufuldstændigt. Måske er der også nogle issteder, vi ikke opdagede.

Jeg må altså nøjes med at erklære, at af de issteder, vi prøvede, kunne jeg bedst lide isen i Svaneke Ismejeri, der nu også hedder Mermaids.

Vi huskede stedet med begejstring fra sidst, vi var på Bornholm, og skulle straks. vi kom til Svaneke, prøve, om kvaliteten var den samme. Stor skuffelse, det var en noget ordinær is. Vi gik lidt mere rundt i Svanekes gader, og pludselig opdagede vi, at vi slet ikke havde været det rigtige sted.

Efter et par dage var vi igen tilbage i Svaneke, og denne gang fik vi den rigtige is. Den smager heldigvis stadig helt, som en is skal smage. Efter min mening altså. Jeg synes, det er en almindelig fejl, at lave isen for sød, sandsynligvis for at behage børnenes tunger, men den fælde falder de ikke i på ismejeriet.

Der er nye varianter hver dag, men de dage, vi var der, var de ikke helt så innovative og opfindsomme, som vi huskede det. I 2008 var der is lavet på krydderurter og grøntsager (jeg kan huske noget med basilikum, agurk og gulerod). Nu er det de mere traditionelle smagsvarianter, der føres. Det vildeste var vist smørkaramel med salt. Det er vist i øvrigt sommerens smag. I hvert fald har jeg set og afprøvet den adskillige steder, men ismejeriets er klart den bedste.

Boisen Is i Snogebæk er dog kun et mulehår efter. Det er ligesom ismejeriets is, der smager af det, den er lavet af. Ingen kunstige tilsætningsstoffer på nogen måde. Den er mere frisk og "italiensk" med mange frugter og ikke så flødefed. Meget lækker.

På nogle områder er de altså virkelig kulinariske på Bornholm. Vi kan i hvert fald ikke få så god frisk is her i Århus. Ishuset på Marselisborg Lystbådehavn har den bedste, men den når ikke helt op på bornholmerniveau.

3 kommentarer:

Ellen sagde ...

Er der virkelig så stor forskel på is og is?
Du kan måske gætte, at det ikke er noget, jeg normalt går efter - jeg siger næsten altid nej tak til is, og når jeg en sjælden gang ikke gør det, fortryder jeg det næsten altid :-)

eKirsten sagde ...

Så er vi alligevel ikke helt tvillingeagtige :)
Jeg er kræsen med hensyn til is, det er sjældent jeg møder en is, jeg synes er god. Det er egentlig også derfor, det er sjovt at undersøge de forskellige slagser - plus at jeg tit er sammen med isfanatikere. Der er stor forskel på fabriksis og frisklavet is, og jeg spiser for eksempel aldrig Frisko.

Ellen sagde ...

Hehe, jeg tænkte også, at der røg tvillingerne sig allerede en tur :-)