lørdag den 5. oktober 2013

Hunde på Fanø

Fanø er kendt for de mange porcelænshundepar, som søfolkene bragte med hjem.

Ved færgens indsejling i Nordby kan man se dette par - som nok næppe er af porcelæn - på deres søjle. Læg mærke til, at de kigger hver sin vej.

Vi opdagede dem godt nok ikke, før vi skulle hjem igen. På det tidspunkt havde vi set masser af hunde i vinduerne både i Nordby og i Sønderho.









Her kommer en billedkavalkade:




Næsten alle huse har stråtag. Her er dog et enkelt uden, men med både hunde i vinduet og hvid havebænk.









Hunde, havebænk OG stråtag.














Nogle steder var hundene placeret på 1. sal.











Dette hundepar var lidt usædvanligt.

Man kalder hundene for både Kina-hunde og Staffordshire-hunde. Det sidste fordi de blev lavet i Staffordshire i England, men de blev vist også lavet andre steder.








Man siger, at når hundene kigger ud ad vinduerne, så er husets herre på togt.





Og når de bliver vendt og kigger den modsatte vej, så er han hjemme.


Vi så også mange levende hunde, men jeg fotograferede kun en enkelt. Den holdt til i Silkens udsalg af rester.

Jeg købte ikke noget her - er ikke så gode venner med symaskinen, men i den "rigtige" butik købte jeg et lækkert silketørklæde-rør. Jeg havde i forvejen bestemt, at jeg ville kigge på deres tørklæder, for sidst købte Dorthe et endnu bedre tørklæde, og jeg har været misundelig lige siden.

Ingen kommentarer: