onsdag den 16. marts 2011

Ny suppe på repertoiret

Jeg var kommet til at købe flere poser sorte bønner. De fyldte ret meget i kolonialskabet. Ergo fandt jeg nogle opskrifter på sortbønne-suppe på nettet - jeg har ikke brugt de sorte bønner før. Som sædvanlig lempede jeg lidt til her og der, så min opskrift kom til at se sådan ud:

Hovedret til mindst 4 personer
700g sorte bønner
2 spsk olivenolie
5 løg
6 fed hvidløg
1 pakke kalkunbacon (7-8 skiver) - almindelig bacon kan også bruges, hvis man ikke tæller kalorier
5 stilke bladselleri i tynde skiver
5 store gulerødder i tynde skiver
1 spsk spidskommen
2 friske røde chilier
5 dl oksebouillon
salt og peber
persille
citron

· Bønnerne udblødes og koges efter anvisningerne på posen. Lad dem blive i kogevandet.
· Løg og hvidløg hakkes, halvdelen af baconen klippes i små stykker og steges sammen med løgene i en gryde til løgene er klare.
· De resterende grøntsager og krydderierne tilsættes. Simrer til grøntsagerne er næsten møre.
· Grøntsagerne blendes sammen med bouillonen. Bønnevand tilsættes til suppen er lind.
· Smag til med salt og peber og juster eventuelt med spidskommen.
· De hele bønner tilsættes, og det hele simrer yderligere 10-15 minutter.
· Den resterende bacon ristes og serveres som pynt. Drys med masser af hakket persille og dryp med citronsaft.

Suppen er ikke køn - faktisk ligner den et mudderbad, fordi bønnerne afgiver masser af farve. Jeg tænkte på at forsøge mig med noget gurkemeje, men jeg tror alligevel ikke, den bliver meget kønnere af det. Godt med persille er nok en bedre udvej.

Og så smager den godt. Jeg synes, der er en rigtig fin balance mellem bønner, chili og spidskommen, og citronen giver lige en ekstra dimension.

Ingen kommentarer: