mandag den 15. maj 2023

Et land i grønt og gult

Når majvejret er, som det er nu, så er maj simpelthen det bedste tidspunkt på året. Man bør huske at nyde det! 

Det gjorde vi i lørdags, hvor vi kørte en tur til Djursland. Rapsmarkerne var så flotte, som de kan blive. 

Her havde vi, som det ses på billedet, raps til begge sider af vejen.
Duften var stærk og sød, jeg kan genkalde den, når jeg ser på billedet.

Vi kom selvfølgelig også igennem mange nyudsprungne bøgeskove:


Danmark er i sandhed et land i grønt og gult netop nu:


Den blå himmel og det blå hav sætter det hele i perspektiv.

Vi tror ikke, at vi før har været ved Fornæs Fyr, som faktisk ligger på Jyllands østligste punkt. Det fik vi rådet bod på i går. I sensommeren sidste år fik vi Sletterhage Fyr i "samlingen", nu er Fornæs også med.


Fyret er fra 1892 og er opført i bornholmsk granit. Et flot fyr med sine 27 meters højde og et smukt sted i det hele taget. Og så var der også dyr:


2 kommentarer:

Ellen sagde ...

Rapsens lugt er nemlig nærmest helt sennepsskarp, når den smider sine pollen - det er lige før, det er for meget, men heldigvis varer det ikke så længe. Flot er det dog uomtvisteligt!

eKirsten sagde ...

Ja, det godt blive for meget. Jeg bryder mig heller ikke om rapshonning og i det hele taget forårshonning, som næsten altid er på raps. Det er for stærk og for lidt kompleks en smag efter min mening.