lørdag den 14. april 2012

Av, min tand!

Mine tænder er ikke specielt gode. Da jeg var barn, havde vi en tandlæge, der ikke kunne nænne at bore i børns tænder. Det vidste mine forældre selvfølgelig ikke, men resultatet blev en formodentlig mangelfuld tandbørstning - for det gik jo godt nok. Da jeg i 12års alderen kom til en anden tandlæge, havde jeg en masse huller.

De gamle plomber har af og til skullet skiftes, og jeg har også en del rodbehandlede tænder. Det er imidlertid ikke altid nok, og i torsdags fik jeg for anden gang foretaget en rodspidsamputation. Tanden gjorde ganske vist ikke ondt mere efter en penicillinkur, men der var risiko for, at den ville komme til det igen.

Jeg kan ikke huske, at jeg første gang havde nogen gener efter operationen, men denne gang er min kind på trods af gentagne behandlinger med isposer det første døgns tid voldsomt hævet, og min mund er meget mere skæv, end den plejer at være.

Egentlig er jeg ikke meget for at vise mig med det udseende, men på den anden side gad jeg i dag ikke holde mig på vores egen matrikel. Ergo tog jeg på torvet for at købe hornvioler.

Der var ikke nogen, der faldt om af at betragte mit skæve hoved - endsige overhovedet bemærkede det, så bagefter gik jeg gennem byen til Gammel Munkegade til kunsthåndværkerbutikken Nr. 4, hvor jeg i længere tid har haft kig på en lille taske. Den var der stadigvæk - jeg forkælede mig selv.

På vej tilbage fandt jeg ud af, at der var motorcykelfremvisning i byen. På Clemens Bro holdt der bl.a. en masse gamle Nimbus'er. De klædte broen rigtig godt.

Både på Clemens Bro og andre steder i byen var der nyere motorcykler, bl.a. en rigtig flot gul én, men den nåede jeg ikke at fotografere.

P.S. Min hævelse er vist begyndt at skrumpe ind. Til gengæld er kinden ved at blive grøn, men det er trods alt bedre. Og godt nok er mine tænder ikke ypperste kvalitet, men det er mit tandkød. Ikke skyggen af paradentose, så det er ikke den rene elendighed.


2 kommentarer:

Pia sagde ...

Selvom du siger, at dit tandkød er stærkt, og at der ikke er skyggen af paradentose, så ville jeg nu alligevel holde godt øje med det, hvis jeg var dig. Sådan noget kan jo komme på et split sekund. Min paradentose blev først opdaget sent i livet, og det har været et helvede på jord, så det er bare om at opdage det i tide, hvis det endelig er.

eKirsten sagde ...

Ved godt at de fleste får paradentose på et eller andet tidspunkt, så jeg vil nøjes med at nyde, at jeg ikke har nået det tidspunkt endnu.