torsdag den 12. februar 2009

Mere Gluck

Gluck er ikke bare kedelige operaer. Det er også dejligt finsk design.

I 2000 var vi nogle dage i Helsinki. På vej hjem købte jeg i lufthavnen to små fine glasskåle. De er designet af Kati Tuominen-Niittylä i 1993, fremstillet af Iittala og er med i en serie, der hedder Gluck. De er så lækre at se på og er nærmest bløde at røre ved.

Jeg ville - og vil - også gerne have en af de runde kander, helst i klart glas, men den hvide opalfarve kan også bruges. Jeg kan ikke huske, om jeg bare var for nærig, eller om det kneb med pladsen i kufferten, men i hvert fald regnede jeg med, at sådan en kande kunne jeg da altid få.

Men øv, det kan jeg ikke! For nogle år siden gik serien ud af produktion (kan man nu forstå det???), og selv om jeg har ledt højt og lavt på nettet, kan jeg ikke finde hverken den store eller den lille kande. Jo, jeg kan finde den store, men i grøn, og det er ikke det, jeg vil have.

Så hvis nogen har en af de store runde kander til salg i klart glas eller opal, så er jeg altså interesseret. Foreløbig må jeg nøjes med at nyde mine skåle.

1 kommentar:

Irene sagde ...

Jeg kan godt huske de kander - de er nemlig fine. Mærkeligt at man ikke kan få dem mere, Jeg tror også jeg har en enkelt lille glasskål, men ingen kander - desværre.