Sider

onsdag den 25. januar 2023

Strik i 2022

FAKTA

11684 meter strikket. 11852 m brugt, et enkelt projekt er strikket med dobbelt tråd. 
1955 meter er lageret formindsket med. Igen en lille nedgang i forhold til forrige år, men det er et ok resultat, synes jeg. 
2528 kr. har jeg brugt på garn og tilbehør, men jeg har solgt for 3567 kr. Jeg har vist aldrig haft overskud før, men det er også en følge af, at lageret bugnede, efter at vi i flere år ikke har været på det lokale julemarked på Elværket i Åbyhøj. Det var vi så heldigvis i 2022, og jeg var godt tilfreds med salget. Desuden har jeg solgt lidt privat, og der blev også solgt lidt på Kirppu, Jeg har også foræret en del væk, så nu er lageret igen overskueligt.
55 projekter blev færdiggjort. Det største var et Villapesupinnat sjal/tørklæde (godt 1200 m), som jeg strikkede som en gave.

Billedet er fra Dorthes og min stand på Elværket.
Det er godt nok mest Dorthes ting, man kan se, men kjolerne har jeg strikket


Villasupinnat-sjalet strikket i forskellige lækre garner fra A Knitters World
+ noget Rosy Green Wool. Merino, yak og silke.

Jeg var også med på Sophie's Scarf bølgen og strikkede adskillige af de små fikse tørklæder. 

Her er det mit eget af ren cashmere, som jeg faktisk godt kan have på, uden at det kradser og klør alt for meget.

Mette fra PetiteKnit har virkelig ramt plet med det tørklæde. På Ravelry er det simpenthen den opskrift, der i 2022 har resulteret i flest færdiggjorte projekter. Det er da sjovt, at det er en dansk opskrift, der har opnået det. Ravelry er jo et yderst internationalt digitalt fællesskab.

Jeg ville gerne lave flere Sophier. Det er simpelthen så dejligt at have med som rejsestrikketøj, men i betragtning af, at en stor procentdel af strikkerne har frembragt et eller flere Sophier, er jeg bange for, at markedet er ved at være mættet.

Med hensyn til planerne for 2022 er det ikke gået så godt. Ganske vist har jeg strikket det meste af en cardigan til mig selv, men jeg burde nok have fundet en opskrift, jeg ville følge fra start til slut. Jeg har ganske vist brugt en opskrift, men jeg har improviseret og ændret i opskriften flere gange og er netop nu nået til at skulle improvisere ærmekuppel strikket oppefra. Det havde nok været godt, hvis jeg havde prøvet det før, men det har jeg ikke, og det er et stykke tid siden, der er sket noget med den cardigan.

Jeg har heller ikke fået udgivet den opskrift, der stort set er færdig. Det er bare sjusk, og fordi jeg hellere har villet foretage mig andet. 

Begge dele skulle der gerne rettes op på i 2023. Derudover er det som sædvanligt planen at få mit lager formindsket, og det skal nu også nok lykkes. Men jeg ville også gerne have antallet af registrerede garner på Ravelry formindsket.

Det lagergarn, der er registreret, er opbevaret i 10 store plastkasser plus i min store strikkekurv plus i 2-3 ølkasser i vores hobbyrum. Desuden har jeg en del uregistreret garn. Tænk hvis alt det registrerede kunne være i plastkasserne! Jeg er bange for, at det er for stor en mundfuld til et enkelt år.

Til sidst et eksempel på en babyvest, som jeg lavede nogle stykker af i 2022.

Modellen er en blanding af en af mine egne designs og af en opskrift, hvor jeg har fundet detaljen foroven, der giver et optisk indtryk af, at vesten har små ærmer. Det har den ikke, der er ikke taget ud. Den yderste lodrette glatstribe er bare forskubbet. 

Gad vist om denne er salgbar. Den er jo gammelrosa! Der er en kraftig tendens til, at de unge mødre ikke vil iklæde deres poder kønsspecifikke farver - sagt med andre ord så skal de helst have beige, brunt, gråt tøj på. Det er altså for trist efter min mening.

torsdag den 19. januar 2023

Hele to gange

Kulturelt er vi stadig ikke rigtig kommet i gang igen efter coronanedlukningerne, men i sidste uge var vi af sted hele to gange.

Annett havde opdaget, at der var koncert i Ovsted Kirke (det er den kirke, der ligger så højt og flot, når man kører på den østjyske motorvej i nordgående retning) med Andrea Pellegrini og Duo MiScha. Pellegrini har vi hørt flere gange tidligere, og vi kan godt lide hende. Duoen kendte vi ikke, men violin og accordeon lovede godt.

Det blev også en god oplevelse. Programmet var en blanding af danske salmer og folkemusik især fra Armenien - Astrid Mikaelyan, der spiller violin i duoen har armenske rødder. For fuldstændigheds skyld hedder accordeon-spilleren Julie Holmegaard Schade.

Normalt er jeg ikke specielt begejstret for salmer, men det var helt sikkert nogle spændende fortolkninger. Jeg opdagede også, at Kingos salme Sorrig og glæde faktisk har en utrolig flot lyrik, og den er ikke så salvelsesfuld som andre af Kingos salmer.


Et par dage senere var vi til Kreativ Messe i Kongreshuset. Der var vist ikke noget nyt under solen, og jeg var ikke engang fristet af noget af garnet. Derimod købte jeg en (billig) bog med opskrifter på små monstre som den på billedet og andet sjovt. Man har jo en del garnrester liggende...

Inden messen spiste vi brunch på Aros. Vi købte årskort i forbindelse med sidste års Turner-udstilling, men havde ikke brugt det siden, så jeg syntes, vi skulle få lidt mere for pengene. Og om ikke andet får man rabat i orangeri, café og butik.

Ergo spiste vi brunch i orangeriet, hvor der er rart at sidde. Den (altså brunchen) var skrumpet i størrelse siden sidst, vi var der, hvilket passede os udmærket, og så kunne man får koffeinfri stemplekaffe - stor ros for det.

Vi syntes også, vi lige skulle se en af udstillingerne. Franciska Clausen kender vi udmærket, og hun er ikke lige vores kop te, så vi sprang den store udstilling over og valgte i stedet en udstilling med installationer af Chiharu Shiota.

En detalje fra værket Out of my Body fra 2020.
Når man så hele værket, kunne man godt se, at det menneskelige organer.

Det var sådan set heller ikke rigtig noget, vi fandt interessant. Det var voldsomt stort og helt sikkert imponerende lavet, men det rørte ikke rigtig ved nogen følelser.

En af tre kjoler med en højde på vel 4 meter

Til gengæld kom vi til at grine ret meget, da vi igen kom udenfor udstillingen, for der lå noget, der næsten lige så godt kunne have været en installation:


Det var det nu ikke (tror jeg da), men Aros er ved at udvide, så der lå byggeremidier og flød diverse steder.

Faktisk var vi også kulturelle mellem jul og nytår. Jeg havde vundet billetter til udstillingen Jul på Herregården på Gammel Estrup, så der tog vi til sammen med Annett.

Vi har været på Gammel Estrup et utal af gange og kommer gerne igen. Denne gang tog vi med på en rundvisning. Rundviseren var ganske vist lidt distraheret, fordi der var en kæmpe lastbil, der var kørt ind et sted på herregårdens område, hvor den absolut ikke havde noget at gøre, og der sad den uhjælpeligt fast. Det var egentlig ikke vores omvisers problem, men der var ikke andre til at tage sig af det.

Nå, det var nu en udmærket rundvisning, hvor vi fik noget at vide om både herregård og julen på selvsamme.


Jeg er ret vild med riddersalens vævede tapeter fra omkring 1700, hvor de andre herregårde og hovedgårde, som engang var under Gammel Estrup, er afbildet. Her er det hovedgården Nørregård på Lolland.

I det hele taget fortæller tapeterne på Gammel Estrup historie. Her er et nyere og meget flot, synes jeg. 

Det er i hvert fald fra 1900-tallet. 1930erne eller måske helt oppe i 50erne?

Jeg kom til at tænke på et par af min barndoms tapeter. I sidste halvdel af 50erne havde mine forældre et hus med både spise- og dagligstue, og da der skulle tapetseres, valgte de tapeter med samme mønster, men i to forskellige farver - så vidt jeg husker en sennepsgulagtig og en ret mørk rød. 

Jeg syntes, det var vildt smart, og jeg var vist også stolt af mine forældre, der turde så meget indretningsmæssigt.