Sider

mandag den 12. december 2016

Udflugter i december

Jeg er en kryster, når det drejer sig om at køre i glat føre og bliver hellere hjemme, hvis der er bare små tegn i sol og måne på, at der skulle kunne blive problemer. Denne december har dog været absolut farbar, så vi er indtil nu kommet på de udflugter, vi havde planlangt.

Vi har blandt andet været med RealDania på Ørslev Kloster, der nu fungerer som arbejdsrefugium. Det var et helstøbt arrangement, der startede med introduktion i kirken. der var stemningsfuldt belyst.


Derefter var der rundvisning i klostret, vinsmagning, hvor vi smagte vin fremstillet af nogle lokale vinavlere, jazzkoncert og endelig aftenaffodring med tapas fra Højslev Kro.

Det eneste, jeg var utilfreds med ved arrangementet, var, at der var for dårlig belysning til fotografering. Der boede ellers adskillige katte på klostret, og de var rigtig fine. På et tidspunkt var der to på én gang, og de må bestemt have været enæggede tvillinger, så ens var de.

For et par dage siden var vi så på vores årlige inden-jul-tur til Flensborg. Senere end sædvanligt, og vores yndlingsjulestolle (med rom) var udsolgt. Vi må slå os til tåls med en anden, og det skal nok blive jul også uden romstolle.

Ud over indkøb besøgte vi denne gang Museumsberg.

På vejen dertil hilste vi på Istedløven eller Der Flensburger Löve, som den hedder i Schleswig.

Jeg har før set ham i København, men kunne ikke huske, at han var så stor og imponerende. Han blev flyttet tilbage til sin oprindelige placering på Flensborgs Gamle Kirkegård i 2011 efter at have boet i Berlin fra 1864 til 1945 og derefter i København fra 1945.

I museet så vi to særudstillinger. Den ene med værker af Emil Nolde. Det bliver Nolde-år i 2017, hvor det er 150 år siden, Nolde blev født.

Bissens selvbevidste herre.
Også en form for krigskunst.
Den anden særudstilling havde titlen (un)beteiligt. Kunst im dritten Reich, altså værker af kunstnere, der arbejdede i Det Tredje Rige.

Udstillingen rejser en række spørgsmål, som stadig er noget betændte. Hvordan påvirkede det nazistiske diktatur kunstnerne? Var de medskyldige via deres kunst? Havde de et moralsk ansvar?

Der var ingen tvivl om, at de fleste af værkerne var influeret af den nazistiske tankegang med blandt andet portrætter af Hitler og Göring og billeder af hårdtarbejdende arbejdere og mødre. Absolut en spændende udstilling, og jeg tror, det er første gang, jeg har set et hagekors i Tyskland.

2 kommentarer:

  1. Interessant ... gav udstillingen nogen svar, eller var de op til en selv at besvare?
    Jeg synes nok ikke, at kunstnerne kunne kaldes for medansvarlige - de var vel underlagt frygten som alle andre, der ikke var med systemet. Var man imod, var man død. Længere var den vel ikke.

    SvarSlet
  2. Jeg læste ikke alle teksterne, men ud fra det, jeg læste, havde udstillingen som sådan den holdning, at kunstnerne ikke havde behøvet at male de billeder. Det var ikke bestillingsarbejder, men var malet af egen fri vilje, så de viste i hvert fald noget om kunstnernes sindelag.
    Især portrættet af Hitler, malet af Käte Lassen, var interessant. Hans hoved var alt for lille i forhold til kroppen, og han stod med et stykke sammenkrøllet papir i hånden. Man havde ikke nogen sikker tolkning af nogen af delene.

    SvarSlet