mandag den 1. oktober 2018

Weekendtur i marsken

Vi var knap nok kommet hjem fra Fanø, før vi skulle af sted mod syd igen. På weekendophold i Tønder med bl.a. udflugt til sort sol.

Vejret var helt perfekt - tak for det, vejrguder! - og vi fik for alvor set sort sol. En af vores guider var nu heller ingen ringere end Iver Gram, der faktisk er den person, der har navngivet det fantastiske naturfænomen. Han har årelang erfaring med, hvor og hvornår stærene vil slå sig ned, og vi blev ikke snydt.

Jeg var mere optaget af at se på stærene - og høre dem - end jeg var optaget af kameraet, men ovenstående billede giver da et lillebitte indtryk. Jeg burde have filmet, nogle af de andre deltagere fik nogle meget fine små filmbidder.

Vores tur var arrangeret af Jysk-Fynske medier, og vores anden guide var Stig Eeg Sylvest, tidligere chefredaktør på Vestkysten, så vi var godt dækket ind og fik fortalt af de to guider på skift. Iver tog sig af naturen og fuglene, Stig af det kulturhistoriske. Før hovedbegivenheden var vi i Møgeltønder, hvor vi blandt andet så kirken både ud- og indvendig og Schackenborg Slot udvendig - og fik fortalt.

Vi var indkvarteret på Ecco Centret i udkanten af Tønder, og det kunne vi godt være tjent med. Der var kunst over det hele, også på vores værelser, der lå i en cirkelrund bygning, hvilket gav nogle spændende skæve vinkler. Det billede, der hang på værelset, var også skævt.

Værelserne havde ikke så kølig en atmosfære, som det måske ser ud til på billedet, for den rå beton blev blødt op af trægulve i en varm farve og stolene med brunt læderbetræk.

Der kunne jeg godt indkvartere mig i længere tid, bortset fra at det kan man ikke. Centret er for Eccos medarbejdere og så åbenbart for nogle få andre som vores busselskab.

Ydermere fik vi en meget fin forplejning. Kaffe, boller og tre slags kage ved ankomst lørdag eftermiddag, lækker treretters menu, da vi kom hjem fra stærene, morgenbuffet søndag morgen og madpakker til søndagens udflugt.

Efter det store morgenbord skulle vi nemlig af sted på endnu en udflugt i vores blå bus med bramgæs på.

Igen i dejligt vejr kørte vi gennem marsken med et enkelt stop undervejs, hvor vi så på vadefugle og marskplanter, til Vidåslusen, hvor vi så en sæl, fugle, bl.a. en masse trækkende gæs, diget med får og selve slusen for til sidst at spise det, vi nu kunne spise af madpakkerne. For vores vedkommende slog det også til til aftensmad, da vi var kommet hjem.

Vidåslusen var sidste punkt på weekenden, men vi tilføjede for egen regning lige et besøg på Tønder Kunstmuseum også. Den udstilling, jeg egentlig ville se, hed MOL og var lavet af en kunstnergruppe, der hedder Island Life. Det var én stor installation og for avanceret for os. Til gengæld så vi med stor fornøjelse Per Kirkebys bronzerelieffer fra Operaen i København og nogle af hans store malerier.

En perfekt weekend - og nu vil jeg også gerne se hvid og grå sol også.