søndag den 22. juli 2018

Ugens træ - uge 29


Dette store, flotte træ på en af vores naboveje fangede min opmærksomhed - men hvad var det for et? Det havde meget store blade og en masse frugter. Et æbletræ? Jeg synes ikke, at bladene på æbletræer plejer at være så store, men der findes jo mange forskellige slags æbler.


Og frugterne? Lignede de helt æbler? Nå, træet havde smidt nogle af frugterne, så jeg samlede én op og tog den med hjem.

Undervejs så jeg mange af den samme slags træer, så jeg forsøgte at overbevise mig selv om, at det måtte være et æbletræ, og at det måtte være en sort med ekstraordinært store blade, som havde været på tilbud i et havecenter på det tidspunkt, områdets huse blev bygget.

De fleste, der har læst med så langt, har nok allerede gættet, at det aldeles ikke var et æbletræ. Jeg var også selv kommet i tanke om, at det måske var valnødder i stedet for æbler, men jeg undrede mig over, at der var så mange valnøddetræer i områdets haver.

Da jeg skar frugten over, blev jeg sikker på, at det drejede sig om et valnøddetræ, og da frugten havde ligget og iltet lidt, blev det endnu mere tydeligt, men det glemte jeg at fotografere.

Jeg har tænkt mig at gå forbi på de samme veje, når valnødderne er modne, for måske kunne jeg være så heldig, at nogle af dem er faldet ned på vejen, så de kan samles op.  Friske valnødder er lidt af en delikatesse, synes jeg.

1 kommentar:

Ellen sagde ...

Åh, bare det var mig, der havde så mange valnødder i nærheden - de giver den lækreste brune farve på garn, hvis man tager dem lige nu!