fredag den 8. juni 2018

Ugens træ - uge 23


Så er den gal igen. Hvad mon det her er for én? Bladenes sølvgrønne farve tiltrak sig opmærksomhed, træet formelig lyste!

Glad blev jeg, da jeg så den hvide stamme, for så måtte det jo være endnu en birk. Bladene kunne også godt ligne birkeblade. Vel hjemme fra min morgentur konsulterede jeg træbogen for at finde ud af, hvilken interessant variant af birk, det måtte dreje sig om, men oh ve! der var ingen birke, der havde sølvgrønne blade.


Om igen. Efter granskning af bogen og en del roden på nettet er jeg ret overbevist om, at det drejer sig om en poppel, og muligvis er det en landevejspoppel, også kaldet canadisk poppel. Jeg så et enkelt sted, at den godt kunne have hvid stamme.

I maj kørte vi forbi et sted, hvor der var et stort bronzefarvet læhegn. Det har sandsynligvis også været landevejspoppel, og det så helt fantastisk ud. I det hele taget er poppel-læhegn smukke, også om efteråret.

Jeg læste mig frem til, at der findes utallige poppel-arter, som ydermere gerne krydser sig, så det er ikke let at finde ud af arterne.

1 kommentar:

Ellen sagde ...

En stor del af den gamle hovedvej 6 fra Roskilde mod Hovedvej 2 er flankeret af disse popler, som ganske rigtigt er meget smukke.