mandag den 13. juni 2016

Årets garnstafet

I Garnkistens hyggelige gårdhave var der både vand og kirsebær til kunderne
og masser af opskriftsbøger til en billig penge. Og andre fotografer end mig.

I den forløbne weekend var der nok en gang Garnstafet i Århus. Denne gang deltog 8 garnbutikker. Tilsammen dækker de næsten hele det danske udbud af garn.

Lørdag havde jeg andet på tapetet, så jeg måtte nøjes med at deltage søndag. Det betød, at selv om vi startede i Yarnfreak, havde de solgt al den Engleuld fra Tusindfryd, der var på tilbud. Jeg fik følt på den nye kvalitet Engleuld, der er ren merino i modsætning til den gamle, der var en blanding af merino og alpaca, og desværre er den nye noget mere ordinær, synes jeg. Den bliver jeg ikke afhængig af.

Opskrifter i kurve og roser ved stakittet.
Ud over Engleulden, der altså var udsolgt, havde jeg kun planlagt et enkelt køb, nemlig noget blød bomuld, for nu vil jeg også med på karkludebølgen.

At det er en bølge, er sikkert og vist. Alle de steder, hvor de havde nogle af hefterne om strikning og hækling af klude til salg, var der stor interesse for dem. Jeg bilder mig ind, at jeg godt kan finde ud af at strikke nogle fine klude uden opskrift. Og ellers er der nok nogle opskrifter på nettet.

Ergo nøjedes jeg med garnet. Det var ikke var på tilbud, men alligevel fik jeg 300 g for under 100 kr. Billigt, men der er mange meter, så nu har jeg nok igen indkøbt flere meter i årets løb, end jeg har brugt. Hmmmm...

Det var ikke kun lokale, der var til Garnstafet. Vi stødte bl.a. ind i nogle fynboer, som ikke var imponerede af konceptet. Fynboer mener vist altid, at alt fynsk er bedre end alt andet, og de kendte i hvert fald en garnbutik nær Odense, der havde alt det garn, de havde set undervejs, og mere til.

De kan ikke have kigget så grundigt. Hjemme igen fandt jeg den pågældende butiks hjemmeside, og den imponerer til gengæld ikke mig. Jeg håber da, der er mere i den fysiske butik end i webbutikken, for ellers kan jeg nævne de første 10 garnfirmaer, der er repræsenteret i Århus, men ikke i den fynske butik. Ydermere mange af de firmaer, der efter min overbevisning producerer de bedste garner. Så det bliver ikke til nogen udflugt til Fyn i anledning af kendskab til en ny garnbutik.

Vi nåede alle butikkerne minus én, Så var det hjem og smække de flade fødder op og sende pindene på arbejde.

1 kommentar:

Ellen sagde ...

Hehe, hvis de er så pokkers glade for deres fynske butik, var der da ingen grund til at køre til Aarhus!
Det lyder ellers spændende med den stafet - godt jeg ikke var i nærheden, for jeg ville bare have købt ALT, alt for meget garn :-)