søndag den 3. april 2016

Vinterstrik

Det er besynderligt, så meget årstiden påvirker mit farvevalg. Jeg plejer at sige, at jeg elsker farver, men om vinteren føler jeg mig alligevel forkert, hvis jeg for eksempel går i det, der traditionelt betragtes som forårsfarver.

Det samme gælder øjensynligt ved valg af garn til strikketøjer, så i denne vinter har jeg meget strikket i afdæmpede farver. Her er et udpluk af mine frembringelser:


Halsrøret med navnet Montanagade blev strikket af rester fra Yrsas trøje. Yrsa er vokset op i Montanagade! Der er vist garn nok til et par fingerløse handsker også. Opskriften (god - jeg ændrede ikke noget af betydning) ligger helt gratis på nettet. 


Baby sweater i lækker Bifrost uld (nyindkøbt) fra Fru Jensens Unikum. Opskriften er fra bogen "Blød babystrik i naturfarver" af Sanna Mård Castman. Jeg var ikke helt tilfreds med opskriften, bl.a. syntes jeg, der var alt for megen unødvendig montering, så det lavede jeg om.
Se eventuelt flere af mine kommentarer på Ravelry.


De små sparkebukser så jeg i Byens Garngalleri i Randers. Dem måtte jeg lave, selv om jeg blev nødt til at indkøbe garn (Lana Grossa Cool Wool Baby) for at få opskriften. 
Det viste sig, at jeg nærmest kun havde fået en halv opskrift, og forretningen havde ikke resten, så jeg følte mig ærlig talt taget lidt snydt. Dårlig service!
Jeg fik dog bukserne lavet færdig, og tænk, så viste det sig, at vi faktisk for flere år siden selv havde købt det opskriftshefte (Filati nr. 17), hvor opskriften havde været bragt. Da var det imidlertid for sent at tjekke strikkefastheden, men det gik altså alligevel.


Denne lille kjole har jeg lavet mange gange, så den er næsten et meditationsprojekt. Udgangspunktet er Fiona fra Rasmilla. Også i dette tilfælde har jeg lavet ændringer, så der ikke bliver så megen montering.
Garnet er Knoll Yarns Samarkand, der nu desværre ikke kan fås mere. Men jeg har lager!


Cardiganen Mini er designet af Else Schellerup for Design-Club.dk. Jeg så den til en strikkecafé i Garnkisten, og igen måtte jeg investere i nyt garn for at få fingre i opskriften. 
Jeg valgte Duo Silke-Merino. Det er dyrt, men også ekstremt lækkert at strikke i. Desværre har jeg senere fundet ud af, at der sandsynligvis er brugt merino fra Australien til garnet. Det vil jeg egentlig ikke købe på grund af risikoen for, at de stakkels får har været udsat for mulesing.
Cardiganen blev lækker, og opskriften er forbilledlig. Sådan da. Det irriterer mig, når der bare står: "Tag 70 masker ud jævnt fordelt". Jeg synes, der godt kunne stå, hvordan man lige skal fordele de udtagninger, når man har betalt for opskriften. Modellen er jo formodentlig prøvestrikket i alle størrelser.

Jeg har strikket en del fingerløse handsker af diverse rester, og et enkelt par er ikke i de dæmpede farver:


Garnet er Grignasco Merino Gold 4, og opskriften er min egen. Jeg har selv beholdt handskerne, og jeg elsker farven, der er endnu mere lysende fuchsia i virkeligheden.

Også en lille retro babykjole på bestilling blev i klare farver:


Opskriften er fra Grønhøj Garn og har nr. 9828. Jeg har strikket af Sandnes Garn Mini Duett fra lageret.
Som næsten altid, når jeg strikker på bestilling, fulgte jeg opskriften, dog strikkede jeg skørtet rundt i stedet for i to dele. Det forhindrede nu ikke, at musetakkekanterne, som ser vældig søde ud, gav en masse montering. Hvis jeg skal strikke den igen, vil jeg bruge musetakkeopslagning, og man kan da vist også lukke af med musetakker.

Jeg er stadig i gang med et par projekter i vinterfarverne, men jeg kan godt mærke, at det er andre farver, der lokker nu.

2 kommentarer:

Ellen sagde ...

Det der halsrør skal jeg lige have kigget lidt nærmere på - det er ret flot!
Babysweateren har jeg strikket mange af til Aubrey - det var både moderens og drengens yndlingssweater i flere år, for den var både nem at få på og behagelig for ham om halsen.
Jeg strikkede kraven direkte på - var det også det, du lavede om? Den bliver så klumpet, hvis den bliver syet på, synes jeg - og ikke nær så elastisk.

eKirsten sagde ...

I min opskrift var kraven strikket direkte på, det var bare ikke gjort ret pænt, så det lavede jeg om. Jeg vendte også om på ret- og vrangside, og så strikkede jeg ærmerne rundt, så der ikke blev sømme der.
Man kunne også med fordel strikke bullen rundt, men jeg var kommet for langt, inden jeg opdagede, at det burde jeg have gjort.

Jeg synes også, det er et meget vellykket halsrør. Det var også sjovt at strikke.