onsdag den 28. oktober 2015

Dyr i København

Jeg plejer altid at fotografere nogle af de dyr, jeg ser rundt omkring, men i København i fredags var de eneste levende dyr, vi så, to bryggerheste, og de var på vej ud af billedet, inden jeg fik stillet skarpt eller i det hele taget fik kameraet frem. Ikke så meget som en chihuahua i en taske så vi.

Jeg måtte nøjes med afbildninger af dyr. Først og fremmest var der Anne Marie Carl-Nielsen udstillingen Dyrestudier på Den Hirschsprungske Samling. Meget spændende små og enkelte lidt større dyreskulpturer, øjebliksafbilleder, der får skulpturerne til at virke meget levende og livagtige. Her er et par eksempler:

Det eneste dyr, Anne Marie Carl-Nielsen også lavede i stor størrelse, var hesten.
De her var dog ikke så store.

Et lille lam, der er hoppet op på ryggen af sin mor,
Det er en fin lille særudstilling, der varer til den 28, marts 2016.

Det er mest landbrugsdyrene, Anne Marie Carl-Nielsen har skulpteret, Vi så ingen hunde og katte. Det så vi til gengæld i den permanente samling, nemlig dette charmerende portræt af en dreng (tror jeg) og hans kat. Kunstneren er G. Chr. Freund.


På hjørnet af Sølvgade og Øster Farimagsgade havde Dorthe tidligere set et siddearrangement, der også inkluderer nogle røde katte. Vi smuttede lige forbi.


Det er Lissy Boesen, der er kunstneren bag. Det må bestemt også være hende, der har lavet de skulpturer - en del katte og en enkelt høne - vi har set både i Esbjergs gader og i Nordby.

Endnu er rød kat kiggede på os fra en plakat. Tydeligvis er rex, formodentlig en cornish (jeg kan ikke rigtig huske forskellen på cornish og devon). Den er da noget af et blikfang.


Ingen kommentarer: