mandag den 22. juni 2015

Sommersolhverv og Sankt Hans

I går var det sommersolhverv, i morgen er det Sankt Hans.

Forhåbentlig kommer der mere sommer efter midsommer end før, for det har unægtelig været en noget våd og kold sommer indtil nu. Vi er taknemmelige for, at vejret var bedre, da vi var på ferie - eller måske er det bare bedre i Nordjylland? Jeg er for et stykke tid siden skiftet til sandaler, som mine fødder elsker, men det kniber med at holde dem på.

Man kan trøste sig med, at astronomisk set begyndte sommeren først i går, og den varer helt frem til jævndøgn - men dagene bliver unægtelig kortere nu. Øv.


For et par dage siden var der hen under aften et helt besynderligt lys over himlen. Meget gyldent og meget lysende - alle de grønne farver blev intenst grønne med et gult skær.

Det opgav jeg at fotografere, men jeg forsøgte mig med regnbuen, der samtidig var på den modsatte del af himlen.

Det var en fuld regnbue, og den blev der i lang tid. Desværre havde jeg ikke vidvinkel nok til at få hele buen med på samme billede.

Måske var det endda en dobbelt regnbue. Jeg synes, jeg kan se spor efter den ydre bue på mine billeder, men jeg lagde faktisk ikke mærke til den i situationen.

For en del år siden - før digitalkameraernes tid - så jeg en meget tydelig dobbelt regnbue. Da jeg bragte mine billeder til fremkaldelse, grinede fotohandleren og sagde, at han straks havde gnedet sig i hænderne, da han så regnbuen. Det var penge i lommen for ham.

Det bedste man kan sige om den indtil nu våde sommer: Det er helt unødvendigt at vande i haven.

2 kommentarer:

Ellen sagde ...

Så vådt har der åbenbart ikke været hos os, for jeg har været nødt til at vande alt det nye, jeg har plantet.
Jeg synes, at hvis man kigger godt efter, er næsten alle regnbuer dobbelte, men det kan godt være svært at få øje på.
Det er desværre lidt for ofte lidt for svært for kameraerne at indfange det, vores øjne opfatter som et særligt lys. Det har vi tit nede over fjorden, men det er endnu ikke lykkedes mig at fange det helt rigtige.
Har du ikke en panoramafunktion på kameraet? Ellers kan du sikkert finde et lille program, der kan 'stitche' dine fotos, så flere bliver til ét.

eKirsten sagde ...

Nej, jeg mangler panoramafunktionen. Da jeg skulle vælge kamera, valgte jeg efter et lysstærkt objektiv og måtte så give køb på både panorama og helt god makro. Men det er rigtigt, jeg kunne sikkert have sammensat et par billeder, så jeg havde fået regnbuen i hele dens udstrækning.