lørdag den 17. januar 2015

Strikkebiblioteket


Den nyeste bog i vores strikkebibliotek er bogen på billedet, "Knitting Brioche" af Nancy Marchant. Det er en håndbog i patentstrikning.

Jeg fik den i julegave af min søster, og jeg er rigtig glad for den.

I det hele taget er de fleste bøger i samlingen håndbøger, men der er da også nogle opskriftsbøger.

Da jeg ledte efter en bestemt bog, opdagede jeg, at der endda var to eksemplarer af en af opskriftsbøgerne, og for at det ikke skulle være løgn, havde Dorthe lige lånt den selvsamme bog på biblioteket, så på det tidspunkt havde vi ikke mindre end tre styk af samme bog i huset.

Jeg synes, at patentstrik kan være vældig kreativt og værd at udforske. Jeg er lige begyndt på en jakke i halvpatent, men den er nu ikke specielt kreativ. Ser bare lækker ud i opskriften.

Måske kan jeg også ved hjælp af min nye bog lære at strikke patent på strømpepinde eller med den magiske løkke - for det kan jeg i hvert fald ikke i øjeblikket. Jeg afprøvede det på et par pulsvarmere i efteråret, og der blev dybe grøfter ved pindeskift. Jeg endte med at strikke frem og tilbage og så sy sammen - ikke alt for fikst.

1 kommentar:

Den gamle krage sagde ...

Æææælsker patentstrik, det har sådan en flot struktur.
Men får jeg strikket det?
Njøoaææææ. Jeg ved faktisk ikke hvorfor....