tirsdag den 19. august 2014

Aflukningskant #2: Halvelastisk

Denne aflukningskant er en variation af Jeny's Surprisingly Stretchy Bind Off (JSSBO), som er en meget elastisk aflukning. Rigtig god, dels selvfølgelig når aflukningen skal være elastisk, men også god for alle, der nærmest pr. definition kommer til at lukke for fast af.

Cat Bordhi, som vist er en kendt strikke-guru, har en meget fin video, hvor hun viser, hvordan den laves. Som et plus viser hun også, hvordan man får syet kanten fint sammen, når den er brugt for eksempel for oven på en sok. Se videoen HER.

Da jeg for nylig teststrikkede et par pulsvarmere, foreslog designeren, at ribkanten blev lukket af med en variation, hvor man kun lukkede retmaskerne af med JSSBO, mens vrangmaskerne skulle lukkes helt normalt af.

Smart - aflukningskanten bliver lige nøjagtig elastisk nok uden at sidde og flapre. Aldrig havde jeg haft fantasi til at finde på at lukke nogle masker af med én metode og nogle andre med en anden, men selvfølgelig kan man det.

Designeren, der hedder Amanda Hall, kalder sine pulsvarmere Cecelia Fingerless Gloves, og de er at finde på Ravelry HER.

Jeg har så selv tilføjet endnu en variation, da jeg strikkede endnu et par. Jeg fandt ud af, at kanten bliver pænest fra vrangsiden, så det gjorde jeg bare.

Sådan ser kanten ud, når der er lukket af fra vrangen.

Modsat side. Den anden er da pænest.

Ingen kommentarer: