mandag den 30. juni 2014

Hvad hulen stiller man op?

Da vi udstillede vores katte, vandt de en masse pokaler.


Selv om vi aldrig syntes, pokalerne var smukke, syntes vi dengang, de var sjove at have, men nu vil vi egentlig gerne have dem ud af huset.

Udstillingstiden og den såkaldte kattesport er i den grad et afsluttet kapitel for os. I starten var det hyggeligt og spændende, men det blev mere og mere konkurrencepræget med knive i ærmerne og en ret høj grad af nepotisme.

Det værste var dog, at kattene blev glemt i jagten på resultater på avls- og udstillingsfronten. Vi har og har altid haft katte, fordi vi holder af dem. Godt nok blev de udstillet, men det var hverdagen, der var og er det vigtige. Vi havde meget svært ved at acceptere, at kattenes velvære - og for den sags skyld også sundhed - blev sat på spil på ambitionernes alter. Det kunne vi ikke holde ud, og så meldte vi os simpelthen ud af den verden.

Men hvad pokker stiller man op med de pokaler? Smider man dem bare på lossepladsen eller hvad?

Nogle af dem er der sjove minder ved. Det gælder blandt andet den allerhøjeste med den gyldne skål på billedet. Det var vores første kat, Bitsjka, der vandt den, og det var vist også første gang, en af vores katte blev Bedst in Show.

Vi syntes, den var usædvanlig hæslig, men tog den med hjem til Dorthes forældre, for prale med den kunne man da altid. Dorthes forældre havde hver deres forslag til anvendelse. Hendes mor sendte straks lillesøsteren over til købmanden efter en flaske skum, som vi kunne drikke af pokalen. Dorthes far mente, at hvis man gemte den under sengen, ville den være udmærket til at laske eventuelle indbrudstyve med. Det lo vi meget af - endda inden vi havde smagt på boblerne.

Vi har desuden en endnu større samling kokarder.

Nogle få af det hav af kokarder, vi har haft. Mange af dem betalte vi endda penge for :-)

Faktisk har alle væggene i vores hobbyrum været beklædt med dem, men vi har allerede smidt en del ud. Mange af de resterende er falmede og grimme (det vil sige grimmere end før), så dem kan vi godt nænne at kyle ud, men pokalerne? Der er vi stadig i tænkeboks.

P.S. I dag ville Ofelia være blevet 27 år, hvis hun havde levet.

Ofelia som ung kat.
Det var Dorthe, der var så heldig at få dette billede i kassen.

3 kommentarer:

Den gamle krage sagde ...

Hvor er jeg glad for at jeg aldrig har vundet sådanne "skønheder"... - Men jeg har nu heller aldrig forsøgt mig med det.
Hvis du kører dem på "los", skal du garanteret skille hver eneste ad, i metal og stenen nedenunder. God fornøjelse!
Held og lykke med projekt væk-med-pokalerne!

eKirsten sagde ...

Ahrrr...kan jeg spore bare en lille bitte smule misundelse :-))) Nej, det ville vist være en overtolkning.
For resten troede jeg slet ikke, du havde tid til at kigge blogs i denne uge.

Den gamle krage sagde ...

Det er først næste uge, jeg ikke har tid. Denne uge går med at pakke garn, pinde, blok blyant og - hvad mere?
Nå jo, lidt tøj skal jeg da også have med, tror jeg!

Jeg tager min lille computer med, så det kan godt være at jeg finder tid at grifle lidt