torsdag den 26. december 2013

Årets bedste film

Jeg har set mange film i år - også mange gode.

Årets bedste:
Den, der gjorde mest indtryk, må være den japanske Håbets land. Den fik ikke vildt gode anmeldelser, nogle anmeldere syntes, den er for langsom, andre at den er for pædagogisk. Jeg er helt uenig.

Der er så mange forskellige temaer i den film, at den hele tiden er interessant - synes jeg altså. Desuden synes jeg, den på en fornem minimalistisk måde får inddraget noget poetisk og fantastisk. Endelig er det spændende, at den foregår i den japanske kultur.



Også gode:
Lore. Tysk film om en ung tysk pige, der er opdraget som god nazist, så hendes verden smuldrer selvfølgelig fuldstændigt mod krigens slutning. Fremragende spillet, spændende problemstillinger, gribende.

Mud fordi den har så gode skuespiller- præstationer, fordi den helt solidarisk skildrer sydstatsmiljøet i Arkansas, og fordi der er så meget drengeliv i den. Man bliver helt forelsket i de to knægte, der har to af hovedrollerne.

Og så var der også Pi's liv, Kvartetten, Smagen af rust og ben, Angel's Share, Philomena og Sorg og glæde. Bl.a.

Årets bundskraber:
Den allermest skuffende var vist De elskende passagerer. Jeg har ikke set så mange film af Aldomóvar, men dem, jeg har set, var langt bedre. Denne var umådelig langtrukken og fuldstændig ligegyldig.

Ingen kommentarer: