søndag den 8. september 2013

Mæt af smagsprøver



Jeg har haft lidt svært ved mentalt at komme hjem fra Skagen, men det hjalp, da jeg i fredags var til Food Festival her i Århus.

Det var mindst lige så hyggeligt og sjovt som sidste år, også selv om jeg i år havde valgt madskolerne fra.

Sidste år glemte vi at være på HAVET - området med fisk og skaldyr - så der startede vi i år, og vi blev budt velkommen med en stor smagsprøve på søkogte rejer. Faktisk havde jeg spekuleret på, hvad "søkogte" betyder. Nu fandt jeg ud af, at det betyder, at de er kogt om bord på skibet. Og de smager godt!

Vi var rundt over det hele, men ud over på Havet brugte vi mest tid i SØDE SAGER og især i MEJERIET. Sjovt så stor forskel, der er på, hvor villigt de forskellige stande stiller smagsprøver frem. I Havet og i honningboderne i Søde sager var der ingen problemer. Vi var noget klistrede efter testsmagningen af de mange honninger, der smager forbløffende forskelligt.

I Mejeriet var der hos Arla (som jeg principielt ikke kan lide) ingen fedteri med de lækre Unikaoste. I den modsatte ende af spektret skulle man hos Naturmælk (som jeg har stor sympati for) nærmest beslutte sig for køb, inden man kunne vriste sig til en smagsprøve. Det gider jeg ikke, så jeg fik ikke smagt nye Naturmælk-oste. Den holder ikke, Naturmælk!

Det allerbedste, jeg smagte, var skyr softice hos Arla. Den skulle man godt nok betale et beskedent beløb for, men jeg måtte altså til lommen hele to gange. Jeg håber, den softice kommer i produktion. Den er efter min mening bare så meget bedre end almindelig softice og også bedre end frozen yoghurt.

Hos Løgismose kan de også noget med skyr. Både deres drikkeskyr og deres skyr med forskellige smage - for eksempel ingefær - kunne jeg rigtig godt lide.
Ellers kender jeg kun skyr naturel, som jeg ikke bryder mig om, og Thises skyr med vanilje, som jeg rigtig godt kan lide, men som jeg sjældent ser til salg.


Naturligvis kiggede vi også på de levende dyr. I år var det gamle danske husdyrracer.

Pyntesyge Marie her er på trods af de fine, blide farver af racen sortbroget jysk malkekvæg.



Jeg kan ikke huske, om køerne skulle være dommere i konkurrencen om DM i hø, men det skulle Ertebølle fårene i hvert fald.

Lammet her holdt sig tæt til sin mor og var ikke let at fotografere. Moderen var umulig, for hun var så kælen og snakkesalig, at hun hele tiden stod helt tæt på det nærmeste menneske for at blive kløet på panden.

Jeg duftede også til alt høet og udpegede mine favoritter. Gad vidst hvordan vinderen bliver offentliggjort?

Jeg smagte stort set ikke på nogen kødprodukter. Alligevel blev jeg så stopmæt af fisk, mejeriprodukter og søde sager, at jeg var nødt til at springe aftensmaden over.


Den mobile hummersuppeservering var et sjovt indslag. Den var fra Soupanatural. Gad vidst om de ikke skulle tage at få en biks i Århus. Der mangler en suppebar i byen.

Næste år håber jeg, at der også bliver tid til at opleve noget af alt det, der sker på kokkescenen, men ellers er jeg helt tilfreds med årets festival.

Ingen kommentarer: