mandag den 3. juni 2013

Blåt og godt - og orange

Netop nu - fra slutningen af maj til begyndelsen af juli - er vist den tid på året, hvor vores lille have er allerkønnest. Alt står så grønt og fint, og der er masser af blomster.


Dette billede af den blå side af vores lillebitte rækkehushave blev taget for en uges tid siden, og dengang var der ikke nær så meget, der blomstrede som nu. Tulipanerne er købt for at være blå. Det er de selvfølgelig ikke, men de er i hvert fald i den kølige side af rødlilla. De er faldet nu, til gengæld er der mange flere storkenæb, der er sprunget ud, og de er mere blålilla end tulipanerne.

Man kan se alle de fire træer, vi har til denne side. Fra venstre en broget benved, dværg-syrenen, vores japanske ahorn (det er den lille lyse klat) og sølvpilen, der er den største. Ved siden af syrenen står en lille kuglegran, som ikke er helt så lille mere. Jeg er nødt til at prøve at få den decimeret, men jeg kan ikke nænne det lige nu, hvor alle de nye skud står så fint. Det bliver til efteråret.

På det lille billede, der er taget oppe fra mit soveværelse på 1. sal, kan man se ideen i haven med den kvartcirkelformede terrasse og de tre buede bede. Klik på billedet for at se det i større format. Selv om haven er så lille, synes jeg, den er alt rigeligt, og der er nok at gøre i den.

Jeg har vist ikke helt styr på mine storkenæb mere. I de øverste bede omkring terrassen ved jeg, hvad jeg har, men i det midterste bed er jeg ikke så sikker. Jeg synes bl.a., jeg har spottet en Usguli Grijs, og det er godt, for der, hvor den plejer at være, er den ikke mere, og jeg har ellers været meget glad for den.

Til den anden side - indgangssiden, der principielt er holdt i rosa, pink og orange toner - blomstrer vores tre rhododendron, Linda, Moerheims Pink og Percy Wiseman. Især den sidste er helt overdådig i år.

Og så er der masser af orange valmuer


De breder sig til hele haven, hvis de får lov. For et par dage siden lugede jeg væk omkring vores lyserøde jordbær, så de ikke bliver kvalt, men ellers synes jeg, valmuerne er herlige.

Der er også to GULE valmuer, som vist er immigreret fra naboen. De er afmærket og skal fjernes, når de er afblomstrede, men inden de spreder frø.

3 kommentarer:

Den gamle krage sagde ...

De er vel nok smukke, valmuerne.
Og haven, den ligner da noget nær et præmieprojekt!

Unknown sagde ...

Super flot, og noget mere velfriseret end matriklen her.

eKirsten sagde ...

Jeg er bange for, billederne snyder. Haven ligner i virkeligheden hverken et præmieprojekt eller en velfriseret have. Man kan åbenbart bare ikke se alt ukrudtet på mine fotos, men der var da heller ikke meget ved en have, hvis der ikke var noget at pusle med.