søndag den 13. januar 2013

Det allersidste kvæk

Ikke fra mig, men fra mine favorit chokoladefrøer, for i går spiste jeg den allersidste frø med fyld af kirsebærcreme.

De kan ikke fås mere, og det har de vist ikke kunnet et stykke tid. I hvert fald havde jeg spejdet forgæves efter dem et godt stykke tid, før jeg i efteråret fandt et meget lille lager i en Superbest - på hylden med udgåede varer. Jeg købte de sidste få æsker, men nu er det definitivt slut. Den sidste frø er smeltet i min mund og væk.

Mørk chokolade og kirsebær passer efter min mening fortræffeligt sammen, men det er svært at opdrive. Især når man som jeg foretrækker det uden sprut.

Lindt har en rigtig god 70%, hvor der både er kirsebær og chili i. Man har kunnet købes den i Danmark, men den er vist også udgået af sortimentet. Heldigvis er Tyskland naturligvis leveringsdygtig.

Jeg har et særligt forhold til chokoladefrøer, for det er den allerførste type slik, jeg kan huske. Min mormor havde næsten altid frøer, som hos hende blev kaldt tudser, på lager. Dog ikke med kirsebærcreme. Til "daglig" var det små, massive frøer af enten lys eller mørk chokolade. Så vidt jeg husker, kostede de 10 øre. Når hun flottede sig, fik vi de store til 25 øre med cremefyld. Faktisk kan jeg ikke huske, om de var med vanilje- eller pebermyntecreme, men de smagte i hvert fald godt, syntes jeg.

Som nyuddannet så jeg en dag i en antikvitetsforretning nogle gamle chokoladefrøforme. Jeg tror, de var fra Galle & Jessen, og de kostede 75 kr. Jeg ville forfærdelig gerne eje dem, men jeg havde simpelthen ingen penge på det tidspunkt. Ganske vist havde jeg arbejde, men når jeg havde betalt af på mit studielån - SU havde jeg ikke kunnet få, fordi mine forældres indkomst var for stor - var der ikke ret meget tilbage. Altså måtte jeg lade formene blive i butikken, og siden har jeg ikke set dem nogen steder. Måske er det på grund af min "fattige" ungdom, at jeg siden er blevet sådan en god forbruger :-)


Det er temmelig irriterende, når et produkt, man ellers er glad for, pludselig ikke er i handelen mere, og det sker forbløffende tit.

Lige nu har vi problemer med lakseportioner til vores gode ret med laks og æbler. Af en eller anden grund er det næsten ikke til at opdrive vildlaks uden skind. Sjovt nok fandt vi dem sidste gang også i Superbest. Vi handler stort set ikke i Superbest, men var for et par uger siden lige inde i en tilfældig efter mælk, og minsandten om ikke de havde de helt rigtige lakseportioner.

Næste gang, jeg er på jagt efter et eller andet, må jeg hellere prøve Superbest, inden jeg giver op.

1 kommentar:

Den gamle krage sagde ...

Jeg mener, chokoladefrøerne var med pebermyntecreme.
Dem med kirsebær har jeg slet ikke fået smagt. Hvordan har da sådan en himmerigsmundfuld kunnet gå min næse forbi?????