søndag den 22. juli 2012

Ugens udflugt


Det er ikke nogen naturlov, at vi skal på udflugt hver uge, men vi har altså for tredje uge i træk været på en heldagsudflugt. Denne gang til kirsebærfestival i Kerteminde.

Det har vi ikke prøvet før, men det var enormt hyggeligt, og der var en fantastisk stemning i byen.

Vi havde - igen, igen - alt for lidt tid, også fordi vi ikke ret godt kan besøge Kerteminde uden at tilbringe 2-3 timer på Johannes Larsen Museet. Særudstillinger, faste udstillinger, villaen og værkstedet, vi skal have det hele med.

På en eller anden måde fik jeg taget flere fotos af dyr end af kirsebær. Den skildpaddefarvede kat, sandsynligvis en Maine Coon-blanding, tog nærmest imod os, da vi ankom til parkeringspladsen. Den var meget optaget af nogle fugle, men fik lige tid til at hilse på os.

Elefanten mødte vi i Langegade, hvor mange af løjerne fandt sted.

Men vi fik smagt på kirsebærrene. Både de friske - og de var minsandten gode, og på forskellige kirsebærprodukter. Blandt andet både kirsebærsoftice og kirsebæris. Jeg kan ikke huske, hvornår jeg sidst har spist is to gange på samme dag. Måske er det aldrig sket før. Kirsebærkagerne smagte vi ikke. De blev bare fotograferet.

Jeg var ikke klar over, at der bliver dyrket så mange kirsebær på Nordfyn. Og så gode! Vi glemte at få købt nogen med hjem, før det var for sent, men en lille bakke moreller nåede vi at få fingre i. Vi må tage revanche næste år.


På Johannes Larsen Museet er der dyr alle vegne. Levende høns, ænder og gæs i haven, og så er billederne jo fulde af dyr. Johannes Larsen må have haft en forkærlighed for hermeliner, for dem er der mange af. Fotoet er taget i spisestuens vinterlandskab, og det er også der, agerhønsene holder til. 

En af særudstillingerne var kirsebærkurve. Jeg forelskede mig i et kirsebærfad af Bent Vinkler, men dels er jeg blevet mere nærig nu, hvor jeg er på pension, og dels ved jeg helt ærligt ikke, hvor jeg skulle anbringe det. Der er i forvejen alt for mange ting i vores hus.

Jeg investerede altså ikke i noget kirsebærfad, men hvorfor i alverden fik jeg ikke taget et billede af det? Tag selv til Kerteminde og se fadet, udstillingen varer en uges tid endnu.




Der var pyntet med kirsebær på museet,
så jeg fik alligevel foreviget nogle få af de lækre bær.
Ud over dem på kagerne altså.

2 kommentarer:

Irene sagde ...

Vi var der sidste år til kirsebærfestivallen, og det var en dejlig oplevelse. Man kan tilbringe lang tid på Johannes Larsen museet. Det er et dejligt fredfyldt sted.

Pia´s Hverdag sagde ...

Jeg er så begejstret for det museum ...
Jeg har netop søgt en baby undertrøje, og fandt din fine blog, det var dejligt

Pia,