onsdag den 9. maj 2012

Store konfirmationsdag


Når første søndag i maj samtidig er søndag efter St. Bededag, så må det være årets store konfirmationsdag. Vi så da også rigtig mange flag ved kirker og i byer, da vi kørte til Viktors konfirmation i Vejrum.

Festen bagefter blev holdt på Hjerl Hede, og det var et godt sted med fine lokaler og god mad. Og så er der jo dyr på heden. En ekstra attraktion da vi gik tur mellem middagen og skrubafmaden.

Gæssene var nu ikke alt for begejstrede for at blive kigget på, men sådan er det jo med gæs.

Apropos gæs, så er jeg kommet i tvivl om, hvilken slags gæs Niels Holgersen og den tamme Morten Gase egentlig følges med til Lapland.

Jeg troede, det var grågæs, men det er det ikke. I bogen bliver de omtalt som vildgæs, men det er jo ikke nogen specifik gåseart. Sjovt nok har jeg ikke ved mine tidligere læsninger af Niels Holgersen lagt mærke til, at det ikke kan være grågæs.

Jeg er kommet frem til, at det nok må være sædgæs. De yngler i hvert fald i Lapland. Mon der er nogen, der ved med sikkerhed, hvilken slags gæs, Selma Lagerlöf omtaler som vildgæs? Det er unægtelig lidt for sent at spørge hende selv.

Ud over gæssene er der bl.a. geder - lige nu med fire legesyge gedekid på Hjerl Hede. De sprang rundt stort set hele tiden som gedekid har for vane, helt uden hensyntagen til fotograferne.

Ingen kommentarer: