torsdag den 28. oktober 2010

Mit ældste smykke

Det er ikke det af mine smykker, der har flest år på bagen, men det er det, jeg har ejet længst.

Jeg fik det, da jeg var 7-8 år af min ekstra bedstefar. Jeg var nemlig så heldig at have et ekstra sæt bedsteforældre. Det var er ældre ægtepar, der ejede det byhus i Horsens, hvor mine forældre havde lejet en lille lejlighed. Mine forældre arbejdede begge ude, og jeg blev passet af fru Hansen og "bedstefar", til jeg 3½ år gammel fik plads i en børnehave.

Fru Hansen døde, da jeg var 7 år. Den lille sølvbroche havde været hendes, og jeg fik den af bedstefar til minde om hende.

Som jeg husker det, fortalte han, at fredsduebrocherne var blevet lavet efter krigen og solgt for 3 kr. Mon der er nogen, der ved, om det er rigtigt? Der er ingen stempler, og det er meget muligt, at brochen "kun" er forsølvet. Meget kan man slå op på internettet, men det her kan jeg ikke finde ud af at få søgt frem.

Jeg er meget glad for min due, og den sidder næsten altid på en af mine jakker. Her er det en sort cowboyjakke.

Ingen kommentarer: